WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 25 januari 2008

Privacy, laatste keer

Ongetwijfeld roep ik hiermee irritatie op en denkt menigeen: doe toch niet zo moeilijk! Maar inmiddels, nu er steeds meer weblogs op de 23 dingen-pagina verschenen zijn, is me duidelijk dat iedereen gesorteerd staat onder zijn/haar eigen groepsleider/ster. En aangezien elk groepje maar 6 of 7 leden telt én we allemaal een lijstje hebben waar alle groepjes op staan, is e.e.a. natuurlijk voor wie dat wil wel érg eenvoudig te kraken. Een soort sleutelroman dus. Mij maakt het allemaal niet (meer) uit (en bovendien heb ik met veel genoegen de sleutelroman 'Het Bureau' gelezen), maar waarom wordt dan toch nog steeds de indruk gewekt dat je (bijna) anoniem bent met je weblog? Daarom zou ik nu op mijn beurt ook willen zeggen: doe toch niet zo moeilijk! Laten we maar gewoon toegeven dat iedereen, als hij/zij dat wil, zonder moeite kan uitzoeken wie Mevrouw van Puffelen 'in het echt' is. En daarna overgaan tot de volgende stap.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Schrijverdezes,

    Je bericht wijst mij er op dat er kennelijk toch ergens een overzicht van blogs wordt bijgehouden. Dat was nou precies waar ik naar op zoek was, al leid ik uit je posts tot nu toe af dat je me waarschijnlijk niet gaat vertellen waar dat overzicht te vinden is. Troost je, ik weet niet wie je bent (maar heb natuurlijk wel mijn vermoedens).

    Ik heb nog wel een verzoek ... Ik wil je blog graag kunnen volgen zonder daarvoor steeds langs te hoeven komen om te kijken of er al nieuws is. Zie je kans om een feed bij je blog aan te maken? (Zie overigens mijn eigen blog voor de moeite die ik daarmee had).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste informatiegebruiker,

    Dank voor je reactie! Hoewel ik slechts 'onder dwang' aan het bloggen ben geslagen is het toch leuk te merken dat iemand het leest.

    Ik heb geen overzicht waar alle blogs worden bijgehouden hoor. De docenten hebben, zoals op de '23 dingen'-pagina te lezen is, zoiets wel, wat natuurlijk wel logisch is omdat zij moeten kunnen zien hoever iedereen is. Zelf bedoelde ik gewoon dat lijstje dat we allemaal bij de introductie-bijeenkomst hebben gekregen en waarop iedereen staat ingedeeld bij een van de 12 groepsleiders. Daarmee is het denk ik voor een nieuwsgierig mens eenvoudig uit te zoeken wie wie is. Dat vind ik op zich niet zo erg, maar wat me wel stoorde is dat gesuggereerd werd dat het bloggen zo goed als anoniem kon gebeuren. Het lijkt me beter dat daar maar gewoon eerlijk over gedaan wordt.

    Ik voel me vereerd dat je mijn blog wilt volgen. En dat nog wel terwijl je je 'informatiegebruiker' noemt! Helaas zijn mijn vaardigheden op dit gebied nog zeer beperkt, dus hoe ik een feed moet aanmaken zou ik werkelijk niet weten. Hopelijk komt dat nog, maar tot het zover is zul je, als je mijn blog wilt lezen, er af en toe op moeten inloggen. Overigens: over privacy zal ik niks meer zeggen en of ik verder nog iets interessants ga vertellen is maar de vraag.

    Ik heb geen idee wie je bent en zelfs geen vermoeden. Dat vind ik wel zo leuk eigenlijk.

    Met hartelijke groet, schrijverdezes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Schrijver dezes,
    Jammer dat je zo weinig enthousiast bent, misschien komt dat nog als je het langer doet en veel reacties krijgt.
    Wat betreft een RSS-feed maken: dat kan niet met Blogger. Wel met Wordpress. (Niet bij alle templates, dus als je RSS wilt moet je daar op letten bij het kiezen van de uiterlijke vorm).

    Groetjes, Biblimarie

    BeantwoordenVerwijderen