WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 16 juni 2008

Een initiatief


















Plaatje van de site van Longview Public Library, Texas

Vanmorgen las ik in de metro een stukje over een campagne van het ministerie van VROM ter bestrijding van taalachterstanden, die vandaag van start gaat. Stichting Lezen en Schrijven (opgericht door prinses Laurentien) is blij met dit initiatief. De directeur van de Stichting, Margreet de Vries, zegt: 'Een taalachterstand is een groot probleem. Het invullen van formulieren, lezen van bijsluiters maar ook stemmen in een stemloket is vaak onmogelijk voor laaggeletterden.'

Dat is waar. Maar ik vind het een wat magere argumentatie. Als je niet goed kunt lezen & schrijven mis je nog veel meer. Je mist allerlei informatie. Je hebt geen toegang tot literatuur (en daarmee bedoel ik niet alleen 'verantwoorde' boeken, maar evengoed de bouquetreeks, chicklit, spanning, levensverhalen, enz., kortom alles wat men zoal leest). Je mist de mogelijkheid af en toe te ontsnappen aan de dagelijkse werkelijkheid door op te gaan in de wereld van een boek. Je kunt je vriendje niet sms-en. Je hebt niks aan Hyves. Je kunt je kinderen niet voorlezen. En zo nog het een en ander. En als je oud bent en de tv niet meer kunt verstaan, wat dan? Kortom, niet kunnen lezen is een ramp.

Ik hoop dat de campagne een succes zal worden. Doen de bibliotheken er ook aan mee? Op de inhoud van de campagne gaat de metro helaas niet in.

4 opmerkingen:

  1. Ha Schrijver,
    In de bibliobus wist de chauffeur (nog?) niets van de campagne, dus dat werd alweer googelen.
    Inmiddels weet ik dat het gaat om de Postbus 51 campagne 'Het begint met taal,' die onderdeel is van het 'Deltaplan Inburgering.'
    Er zijn in Nederland ongeveer 500.000 inburgeraars die niet kunnen 'meedoen' omdat hun Nederlands tekort schiet en allerlei instellingen moeten gaan samenwerken om dat aantal omlaag te brengen. Het lijkt ons dat bibliotheken, dus ook de bibliobus een belangrijke rol spelen bij het leren van een taal. En er is 460(!) miljoen euro extra(!) beschikbaar. Zo ver kan ik niet tellen, en dan zou er geen geld zijn om de bibliobus op de weg te houden, wat een schande!
    De chauffeur snapt er ook niets van!
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Anna,
    Welbedankt voor het googlen. Het is me nogal een bedrag dat ze er voor uittrekken! Ik kan ook niet zo ver tellen hoor, maar dit kan ik wel uitrekenen: er zijn 0,5 miljoen allochtone en 1 miljoen autochtone mensen met een achterstand in het Nederlands, bij elkaar 1,5 miljoen. Als je dan 460 miljoen euro hebt is dat per 'laaggeletterde' ruim 300 euro. En als het alleen voor die 0,5 miljoen allochtonen bedoeld is, is het dus ruim 900 euro per persoon. Daar zou toch iets mee te doen moeten zijn. En inderdaad: niet te begrijpen dat de bibliobus niet kan blijven. Die lijkt me nu juist zo nuttig bij het bestrijden van taalachterstand, omdat je er persoonlijke aandacht krijgt.
    Maar ja, niet alles is te volgen.
    Groet van schrvrdzs
    p.s. Hebben jullie vandaag nog boeken geruild?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Schrijver,
    Vanmiddag was ik een beetje nijdig toen ik dat giga bedrag zag. De j.m. hebben ook een staartdeling gemaakt en als er veel mensen meedoen gaat het geld ineens hard.
    De chauffeur vertelde over een jongetje dat, sinds hij boeken leest, het veel beter doet op school. Hij had een complimentje gekregen van zijn juf en kwam dat weer trots in de bus vertellen. Leuk hè?
    Groet, Anna
    p.s. De chauffeur zegt dat er een boek bestaat over een 'kniptor'. Maar het was niet op de bus. En we hebben 'Pluk' verlengd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Anna,
    Leuk van dat jongetje! Ja, zo werkt het volgens mij: als je leest word je beter in taal (en vaak ook in andere vakken). Maar wie niet goed is in taal houdt meestal niet van lezen. Dus: voorlezen!
    Ik vind dat bedrag nog steeds erg groot, ook al is het voor heel veel mensen bedoeld. Ik ben benieuwd wat de laaggeletterden er uiteindelijk mee opschieten. Ik hoop dat we dat na afloop van de campagne nog eens horen.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen