WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 11 juli 2008

Favoriet gedicht















Piet Mondriaan (1872-1944)
Duin II, 1909


HET HUISJE IN DE DUINEN

Muurbloemen bloeiden voor het lage raam.
Het late middaglicht was warm en bronzen,
En de ongerepte stilte klonk als gonzen
Van vele kleine vleugelen te zaam.

En achter het beschutte, kleine huis
Verhieven zich de wit-geblaakte duinen:
Een strakke hemel stond boven hun kruinen;
Haast niet te horen was het zeegeruis.

Hier scheen de macht van 't onheil te vergaan,
Eén ogenblik. Hier scheen 't geluk bereikbaar,
De lome druk der daaglijksheid ontwijkbaar
Bínnen de grens van een beperkt bestaan.

Welke is die mensen ingeschapen drang,
Die geen vervulling duldt van het begeerde,
Maar altijd van hun zwakke harten weerde
Waarnaar zij joegen, heel hun leven lang?

J.C. Bloem

8 opmerkingen:

  1. Ha Schrijver,
    Wat lijkt mij dat een fijn huisje. Ik kan de muurbloemen bijna ruiken en de stilte haast horen. En dan zo'n warm zonnetje op je velletje (zucht).
    O, de j.m. lijkt het leuk om van een duin te rollen.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Anna,
    Toch vind ik het een droevig gedicht...
    Ja, van een duin rollen is leuk. Dat deed ik vroeger ook wel eens. Je krijgt er wel zand van in je oren.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Schrijver,
    Misschien hield de dichter niet van zand in z'n oren. En zand overal.
    Heb je daar mooie schelpen?
    Hé, dat doet me ineens demken aan een ander gedicht.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Anna,
    Aan welk gedicht moest je denken?
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Schrijver,
    Aan een gedicht uit het o.p. van een tijdje terug, het stond op een postzegel en ging ook over de zee.
    Groet Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Anna,
    Dan bedoel je vast dit gedicht van Jan Wolkers. Ik had het nog nooit gezien.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Schrijver,
    Dat zijn de leuke bijkomstigheden van het o.p.! Maar jij was net even sneller met googelen dan ik met zoeken in de schuur!
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen