WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 11 juli 2008

Vrouwen & de bibliotheek












Foto gevonden via Google-afbeeldingen

Voor de liefhebbers van vrije associatie heb ik weer iets moois gesnipt:














Dit schema is het resultaat van een in opdracht van de VOB (als ik het goed begrepen heb) uitgevoerd onderzoek naar klantsegmentatie van de bibliotheken. Vervolgens heeft men op grond hiervan voor het vrouwelijk deel van deze segmenten (dit omdat vrouwen 3/4 deel vormen van de bibliotheekbezoekers) uitgezocht wat deze vrouwen zoeken in de bibliotheek, wat ze lenen & lezen, wat ze op prijs stellen, enz. :
De Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) heeft laten onderzoeken wie de volwassen, betalende klanten van de bibliotheek zijn.We weten nu wat voor lifestyle ze hebben, we weten hoe ze zich gedragen in de bibliotheek en wat hun behoeften zijn. We weten ook hoe ze de bibliotheek waarderen en welk imago de bibliotheek bij hen heeft.
Dit heeft geleid tot het rapport 'De klant is koningin'. Ik ontdekte het bestaan van dit rapport vandaag op ZBDigitaal, waar je ook kunt doorklikken naar het rapport. Ik heb er al het e.e.a. van gelezen en ik moet zeggen, het is de moeite waard. Het segmenteringsonderzoek is gebaseerd op een steekproef van 1,1 miljoen mensen, wat mij uniek lijkt voor een dergelijk onderzoek. (Ter vergelijking: voor het onderzoek van Opzij en Margriet dat vorig jaar is uitgevoerd werden 1000 vrouwen ondervraagd). Dat maakt het zeker interessant. Het rapport leest als een lifestyle magazine en ziet er ook zo uit: veel 'persoonlijke verhalen', mooie plaatjes. Het is vlot geschreven op een manier die mij vaak (naar ik aanneem onbedoeld) liet lachen maar die mij in feite ergerde en deed denken aan reisgidsenproza in de stijl van 'Engelsen zijn dol op thee'. Een paar voorbeelden:

'Studenten en Starters zijn sterk gefocust op zelfontplooiing en zelfstandigheid.'
'Stedelingen hebben een korte spanningsboog. Alles wat ze doen, moet leuk zijn.'
'Hoewel de Gepensioneerde Gezelligheidszoeker het niet breed heeft, gaat ze regelmatig naar de kapper en koopt ze een chique bril bij de speciaalzaak.'
'Als de kinderen tiener worden, maken vader en moeder van het Dynamische Gezin vaak een stap in hun loopbaan. Zij groeien door naar een middenmanagementfunctie.'
'Cultuurgenieters kiezen voor luxe, gemak en kwaliteit.'

Dit rijtje is moeiteloos aan te vullen. Maar lees het vooral zelf.

Over het bovenstaande schema valt ook goed te mijmeren. Wat zouden b.v. 'Bescheiden Burgers' voor mensen zijn en waarom zijn 'Welvarende Genieters' altijd niet-stedelijk? Ga er maar eens lekker bij liggen zou ik zeggen.

Ik wil hiermee overigens níet zeggen dat het rapport niet nuttig kan zijn voor het uitzetten van een koers voor de bibliotheken. Alleen al het feit dat nu eens duidelijk gezegd wordt dat de bibliotheekbezoeker meestal een bezoekster is, vind ik winst. En alles wat mee kan helpen die bezoekster aan de bibliotheek te binden lijkt me ook winst.

Wat me opviel is dat op geen enkele foto een allochtone vrouw te zien is. (Of heb ik niet goed opgelet?) Komen die echt nooit in de bibliotheek? Daar moeten we dan snel iets aan proberen te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten