WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 28 juli 2008

Op bezoek in de Zeeuwse Bibliotheek














De ingang van de ZB

Tegen het einde van de 23dingen schreef ik een stukje over een bibliotheek zoals ik die graag zou zien. Naar aanleiding daarvan werd ik door Edwin uitgenodigd om een keer door hem te worden rondgeleid door de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg, want: 'Bijna alles wat je noemt kun je bij ons vinden, zeg ik in alle bescheidenheid.'

Omdat ik deze zomer toevallig naar Zeeland met vakantie ging, was het makkelijk om een afspraak te maken. Bijna twee weken geleden nam ik de bus van Burgh-Haamstede naar Middelburg, wandelde verder naar de Zeeuwse Bibliotheek en werd daar door Edwin hartelijk ontvangen met een kopje koffie in het bibliotheekcafé, waarna hij mij de rest van de bibliotheek van boven (waar hij zijn werkkamer heeft) tot onder (waar het magazijn is) liet zien. Het was een erg leuke ervaring, zowel om Edwin, die mij gedurende de 23dingen regelmatig heeft geholpen de moed er in te houden (door me te helpen met wat me niet lukte, door soms te relativeren wat me niet zinde, en misschien wel vooral door zijn zelden of nooit aflatende enthousiasme over de bibliotheek als instituut dat vooral moet blijven), te ontmoeten, als om de Zeeuwse Bibliotheek te zien. Ik was jaren geleden toen ik een keer in Middelburg was al eens het gebouw binnengelopen en had er wat rondgekeken, maar zo'n persoonlijke rondleiding is natuurlijk wel iets anders.

Wat, naast de plezierige ontvangst, de meeste indruk op me heeft gemaakt, d.w.z. in positieve zin, is de enorme collectie die men daar lijkt te hebben. Ik heb natuurlijk niet de kasten kunnen inspecteren (en waar had ik dan trouwens op moet letten?), en eerlijk gezegd hoorde ik, toen ik er van tevoren (omdat ik te vroeg was voor onze afspraak) even rondliep, de ene dame tegen de andere zeggen: 'Als je wat zoekt staat het er natuurlijk niet', maar ik kreeg toch de indruk dat er erg veel in de kasten staat en daarnaast nog eens enorm veel in het magazijn. Ik had nooit eerder een magazijn van een bibliotheek gezien; hebben kleinere bibliotheken dat eigenlijk ook? (Omdat ik geen bibliotheekopleiding heb en nooit in een gewone bibliotheek heb gewerkt zijn veel dingen op bibliotheekgebied me onbekend.) De kasten kunnen met een ingenieus systeem uit elkaar schuiven en de boeken staan op grootte gesorteerd, om zoveel mogelijk te kunnen bergen. Er was een mevrouw die de aanvragen uit dat magazijn haalde; als ik mij goed herinner had zij hierbij zo nodig een step tot haar beschikking.

Dat daar zoveel in het magazijn staat realiseerde ik me eigenlijk pas echt met terugwerkende kracht, nl. toen ik een week later in Bibliotheek Vlissingen wat tijd ging stukslaan (omdat ik later op de middag in Vlissingen naar de film zou gaan) en ik in de catalogus zocht naar boeken van Georges Duhamel, van wie ik net Middernacht en eerder Civilisatie 1914-1917 had gelezen, en van wie ik graag meer zou willen lezen, als het tenminste in het Nederlands vertaald is. De bibliotheken van Middelburg en Vlissingen - en nog een geloof ik (Souburgh?) - bleken een gezamenlijke catalogus te hebben en daaruit werd me duidelijk dat in het magazijn in Middelburg vele tientallen boeken van Duhamel staan; helaas (voor mij) allemaal in het Frans. Maar het gaf wel een indruk van de grote hoeveelheid boeken die daar aanwezig moet zijn.

Ik schreef daarnet dat bij mijn bezoek de grote collectie (of in elk geval mijn vermoeden daarover) de meeste indruk in positieve zin heeft gemaakt. Dat suggereert dat er ook iets was dat in negatieve zin indruk maakte, en dat was er inderdaad. Maar daarover een volgende keer; zo blijft er nog iets te bloggen over.

De foto's bij dit stukje komen van Smetty's photostream die ik vond bij Flickr (toen ik op Google-afbeeldingen 'Zeeuwse Bibliotheek' intikte). Daar zijn nog meer foto's van de ZB te vinden, zo te zien gemaakt tijdens een eerdere door Edwin verzorgde rondleiding.














In het magazijn van de ZB

6 opmerkingen:

  1. Hoi Schrijver,

    Wat leuk om je verslag te lezen en bedankt voor de positieve woorden.

    Over het negatieve heb ik ook wel een voorgevoel maar ik kijk er toch naar uit :-)

    Valt het mee of tegen om weer thuis te zijn?

    Hartelijke groet,

    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Edwin,
    Ach, het heeft zo z'n voors en tegens (ik bedoel nu om weer thuis te zijn). Ik mis Zeeland in elk geval wel een beetje. Weer werken valt met deze warmte trouwens niet mee... (Heb je airco in de ZB of koelen jullie met zeewind?)
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Met een airco helaas :-/

    Even wat anders. Mijn mailtjes richting jou komen terug. Ze kunnen niet worden afgeleverd bij je provider. Hoe het komt weet ik niet maar dan ben je in ieder geval op de hoogte!

    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. en toch nog even een cuil-linkje:

    http://www.nrc.nl/article1190090.ece

    @

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sorry laatste keer hoor maar ik zie opeens dat er een stroomstoring is bij xs4all, eigenaar van zonnet:

    http://webwereld.nl/ref/newsletter/52082

    Dat verklaart het euvel waarschijnlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Edwin,
    Die stroomstoring is inmiddels voorbij denk ik, want een testmailtje aan mezelf kwam gewoon aan. Dat hebben we wel eens erger meegemaakt, maar dank voor de signalering.
    Airco was gisteren en vandaag zeer welkom geweest in het magazijn waar ik collecties maak, dus wees maar niet te treurig over je eigen situatie.
    Eveneens dank voor je Cuil-link. Ik heb het stuk gelezen (en ik zal het vanavond nog wel in de krant zien) en e.e.a. moet zich blijkbaar nog bewijzen. Of minder treffers dan Google een min- of een pluspunt is weet ik niet.
    Vandaag niks meer over de ZB, misschien morgen.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen