WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

donderdag 3 juli 2008

Volkswijsheid


















Omslag van een DVD


's Morgens in de trein lees ik meestal eerst de metro. Daar kun je niet erg veel uit opsteken, maar toch wel iets. De ingezonden brieven-rubriek geeft b.v. soms een aardig inkijkje in de meningen die er leven over zaken als buitenlanders, roken in het café, dieren in het circus, topsalarissen en meer van dit soort de gemoederen bezig houdende kwesties. Op de voorpagina staat elke dag een stelling waar je over kunt stemmen. Gisteren luidde die: 'Ik heb genoeg van de hype over verbetering van het klimaat.' Vandaag zag je de uitslag: 91% van de stemmers was het met deze stelling eens. Hoeveel stemmers er waren is niet te achterhalen. Ik ga er voor mijn eigen gemoedsrust maar van uit dat het geen representatief deel van de bevolking is. Twijfel over de wijsheid van de stemmers had ik al eerder: ergens in de afgelopen winter, op een moment dat er is de verste verte geen vorst te verwachten was, luidde de stelling (ongeveer): 'Ik denk dat er deze winter een Elfstedentocht komt.' Het exacte percentage weet ik het niet meer, maar in elk geval dacht een groot deel (85% ofzo) van de stemmers dat er een Elfstedentocht zou komen. Dit leek mij een typisch geval van wishful thinking.
Wat wil ik hiermee zeggen? Dat het mij nuttig lijkt de 'stem des volks' altijd met enig wantrouwen te benaderen, dus ook waar het bibliotheekzaken betreft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten