WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 20 augustus 2008

Even pauze 4
















Camel Mobile Library, Kenya
Foto: BBC News, voor meer foto's: klik hier

'De macht van de lezer ligt niet in zijn vermogen om informatie te verzamelen of in zijn talent om te ordenen en te catalogiseren, maar in zijn gave om wat hij leest te interpreteren, te associëren en te transformeren.'

Alberto Manguel in De bibliotheek bij nacht



8 opmerkingen:

  1. Er schijnt een vacature te zijn, dus wat houdt je tegen...
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Schrijver,
    Mocht je je afvragen wie er al zo'n tijd op je blog rondhangt; dat zijn wij. De j.m. zitten vol verwondering naar de kamelen te kijken en vinden de kisten reuze spannend, iedere keer weer een verrassing wat er in zit.
    Ik ga ze even waarschuwen, ze zitten allemaal met hun snuit open, straks vliegt er een wesp in.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Henk,
    Dat van die vacature was maar een grapje hoor.
    Grappig dat jij al veel eerder over de Camel Library geschreven hebt. Dat maakt weer eens duidelijk dat bloggen zonder dat ik het weet waarschijnlijk vaak het herhalen van wat anderen al een keer schreven is. Dat geeft te denken over het nut ervan, maar ik was toch even blij toen ik al googelend naar een ezelbibliotheek een kamelenbibliotheek tegenkwam, die dus een dromedarisbibliotheek is.
    Ken je 'Brief aan een vriend' van Marsman? Anders hier 4 regels eruit:

    'of lacht ge, dat dat niet kan?
    waarom niet, ik ben immers nog jong.
    kent gij de verborgen wegen?
    het roer kan nog zesmaal om!'

    Wat niet wil zeggen dat ik je naar Kenya wil sturen hoor.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Anna,
    Ik keek ook vol verbazing naar de kamelen, die zoals ik net van Henk leerde eigenlijk dus dromedarissen zijn. Het is haast leuker dan een bibliobus, maar het moet er natuurijk niet bij regenen.
    Dat lijkt me reuze eng, een wesp ik je snuit. Heeft iemand uit de commune dat wel eens meegemaakt?
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Schrijver,
    Een oudere bosmuis is pas nog in z'n snuit gebeten toen hij lag te snurken in het gras. We moesten 'm intuberen en koelen met ijsblokjes, gelukkig is het goed afgelopen. Wel even flink schrikken.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Anna,
    Dat geloof ik, dat dat flink schrikken was! Wat is intuberen?
    Groet van schrvrdzs
    p.s. Beter maar niet in de buurt van afgevallen fruit gaan zitten denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Schrijver,
    We hebben een slangetje naar de luchtpijp in de snuit van de oudere bosmuis gestopt zodat hij kon blijven ademhalen, dat heet intuberen. Met een slangetje uit een RSS-fietsventiel lukt dat het beste.
    Al het afgewaaide fruit ligt nu veilig op de composthoop.
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Anna,
    Dat klinkt interessant maar ook eng. Ik kende dat woord niet, dus dank voor de uitleg. Wat knap dat je wist hoe dat moest en wat een geluk dat er RSS-fietsen zijn.
    Uit de buurt blijven van de composthoop dan maar!
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen