WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

dinsdag 26 augustus 2008

Leuke klus


















Foto van de website van Karwei

Een poosje geleden ging het, n.a.v. het rapport De klant is koningin, over het feit dat veel meer vrouwen dan mannen de bibliotheek bezoeken. Bij bouwmarkt Karwei heeft men naar ik vermoed met het omgekeerde te maken. Wie weet heeft men daar gebrainstormd over wat daar eens aan te doen zou zijn. In elk geval geeft Karwei nu een speciaal klusmagazine voor vrouwen uit: ZieZo geheten. Hier kun je zo'n magazine bekijken (het volgende nummer verschijnt op 1 september, dames).

Toen ik dit zag moest ik denken aan wat pas op LibraryLingo te lezen was n.a.v. het 'Plan van de man', nl. dat we als bibliotheek op dat plan in zouden moeten spelen en profiteren van de publiciteit die het krijgt. Zo'n soort magazine als Karwei uitgeeft, maar dan juist op mannen gericht, zou dat wat kunnen zijn? Met stukken over boeken die vooral door mannen gelezen worden (als die er tenminste zijn...), interviews met lezers, een reportage over iets stoers (zeezeilen ofzo) en de boeken die daar over in de bibliotheek te vinden zijn, vaders die hun kinderen voorlezen, enz. Een afdeling marketing kan daar vast wel iets van maken.

6 opmerkingen:

  1. Dag schrijver,
    Het proberen waard natuurlijk, die marketing, maar ik ben niet zo optimistisch over het effect. Het is razendmoeilijk om een aardige, redelijke man aan het lezen te krijgen al schaf je dure mannenmagazines of boeken over een hobby voor hen aan. Daarentegen is het gemakkelijk om vrouwen aan het klussen te krijgen zodra de noodzaak daartoe ontstaat. Zelf heb ik de afgelopen jaren ook leren boren en zagen, kastjes in elkaar leren zetten enz. Maar die noodzaak-tot-lezen, hoe kweken we die?
    AvA
    Geloof het of niet, ik die eigenlijk niks met een pc kan, krijg nu je postings automatisch in m'n postbus op het werk. (Outlook 2007 sluit aan op RSS)Nog geen 2.0, maar een 1.01-actie misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha AvA,
    Ik weet ook niet of het lukt meer mannen aan het lezen te krijgen, maar het lijkt me inderdaad het proberen wel waard. (Misschien moeten we juist de onaardige, onredelijke mannen aanspreken?) Overigens denk ik dat het makkelijker is een man aan het lezen dan mij aan het klussen te krijgen. Ik heb dan ook bewondering voor elke vrouw (én man) die die dingen die jij noemt kan.
    Ik geloof het meteen hoor, van die RSS. Daar is menigeen een stuk handiger in dan ik, al heb ik dan de 23dingen gevolgd. Klinkt wel leuk, dat mijn 'postings' op je werk binnenkomen. Het 2.0-gehalte zit hem (voor mij) in het vervolgens reageren, maar dát kun je waarschijnlijk toch maar beter thuis doen...
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het eigenlijk wel een leuk plan. Net de omgekeerde wereld.

    Overigens is het wel zo dat vrouwen de dienst uitmaken in bouwmarkten. Daar is geen campagne meer voor nodig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Edwin,
    Het is werkelijk wonderbaarlijk hoe jij altijd weer een toepasselijk stuk achter de hand hebt! Hartelijk dank voor dit artikel. Wat ik dacht klopt dus niet helemaal, maar wat uit het artikel wél blijkt is dat bouwmarkten inderdaad bezig zijn zich een vrouwvriendelijker imago aan te meten en dat dat prima lijkt te lukken.
    Dus naast een bezoekje aan de restylers van Birkenstock moeten we nu als bibliotheek ook maar eens met de adviseurs van Praxis gaan praten.
    Overigens: voor dat a.s. 'mannenmagazine' word jij uiteraard geïnterviewd én gefotografeerd.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja mooi is dat he? Voor mij ook goed als geheugentraining. Ik weet soms zelf niet meer wat ik allemaal aangehaald heb in de loop van de tijd. Op die manier is het dus ook echt een persoonlijk kennisarchief, dat weblog.

    We kunnen erg veel leren van succesvolle bedrijven. Van Bol tot Birckenstock, van Ikea tot Google.

    Niets mis mee om bij hen kunstjes af te kijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als we maar wel een bibliotheek blijven. Ik bedoel: iets unieks.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen