WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 5 september 2008

Rotterdamse gedachten


















Standbeeld van Erasmus in Rotterdam
Foto van Wikimedia

Als het gaat over 'wereldwijd kennisdelen' denkt de zwartkijker in mij altijd: maar dan kun je ook allerlei slechte dingen delen, zoals hoe je bommen maakt of vliegtuigen kaapt of bedenk het zelf maar verder. Vandaag las ik in een column van Jan Blokker in de bijlage Boeken van NRC Handelsblad dat Erasmus de boekdrukkunst weliswaar een 'geschenk uit de hemel' noemde, maar meteen waarschuwde dat voortaan ook de gevaarlijkste denkbeelden ervan konden meeprofiteren.

Zo voel je je soms onverwacht in goed gezelschap.

De column, die gaat over boekverbranding, is het lezen waard. Omdat ik niet weet hoe ik er een link naar moet maken verwijs ik naar de Krantenbank, 'te raadplegen bij uw bibliotheek'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten