WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

dinsdag 30 september 2008

Te goedkoop













Plaatje van de website

Ik heb niks tegen Rainbow-pockets. Integendeel, het zijn vaak interessante titels voor niet al te veel geld en ze zijn ook nog 's heel geschikt om mee op reis te nemen. Maar toen ik een tijdje terug een bezoek bracht aan DOK-Delft en daar op de romanafdeling nogal wat Rainbow-pockets in de kast zag staan, dacht ik: dit zijn boeken die niet in een bibliotheek horen.

Ik zal proberen uit te leggen waarom ik dat vind.

Rainbow- (en ook andere) pockets zijn zo klein dat je ze als ze ingebonden zijn niet goed meer kunt openslaan. Het papier is van een goedkope kwaliteit. Het zijn voor zover ik weet altijd herdrukken en het origineel was altijd mooier. Ik zou het daarom een goed idee vinden als bibliotheken er naar streefden de originele uitgaven in de kast te hebben. Op een keer wordt zo'n eerste versie natuurlijk afgeschreven. Soms gebeurt dat omdat het boek stukgelezen is. In dat geval lijkt het een mooie oplossing als het door een Rainbow-herdruk vervangen kan worden, want dan is het in elk geval nog beschikbaar. Maar ik vind het er wel een beetje armoedig uitzien en ik zou het veel leuker vinden als een bibliotheek probeerde van een stukgelezen en nog steeds bij de lezers geliefd boek weer een oorspronkelijke versie te bemachtigen. Dat zal dan dus via een tweedehands boekhandel of via een particulier moeten gebeuren. Nog mooier zou het zijn als de NBD dit centraal kon regelen.

Als het boek alleen maar wordt afgeschreven omdat het b.v. 10 jaar oud is, maar het verder nog goed is, dan vind ik het zonde als het wordt weggegooid om vervolgens door een Rainbow-pocket vervangen te worden, die als enig voordeel heeft dat hij nieuw is. Hou dan gewoon het oorspronkelijke boek, zou ik zeggen.

Ik weet dat je de ware bibliothecaris o.a. herkent aan zijn of haar moed tot afschrijven. Ik ben zelf geen held op dat gebied, ik geef het toe. Maar ik vind dat Rainbow-pockets alleen in een bibliotheek horen als het echt niet anders kan. Rainbow-pockets koop je bij de AKO op het station.

2 opmerkingen:

  1. Ha Schrijver,

    Helemaal mee eens! Rainbow pockets neem je mee op vakantie en die koop je als bibliotheek alleen als het niet anders kan.
    Ik zet ze thuis ook niet in mijn boekenkast, of gaat je dat te ver?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Tenaanval,
    Ik zet zelf vanalles in mijn boekenkast, o.a. ook afgeschreven boeken. De Rainbow-pockets staan in de gang, maar dat is uit plaatsgebrek en omdat in het gangkastje alleen pockets passen, niet uit principe. Wat jij doet is natuurlijk geheel jouw zaak! Maar gooi je die Rainbow-pockets na de vakantie dan weg?
    Wat betreft de bibliotheek: leuk dat je het met me eens bent op dit punt. Maar 'alleen als het echt niet anders kan' is nog best lastig te interpreteren. Houdt het b.v. in dat je een titel die alleen nog als Rainbow te krijgen is liever niet koopt? Is mijn idee om tweedehands boeken te kopen volgens jou uitvoerbaar?
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen