WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 1 oktober 2008

Blijf lachen






















Plaatje gevonden bij het VPRO-radioarchief


Aan bovenstaand plaatje van 33 jaar geleden moest ik gisteren ineens weer denken. In mijn herinnering was het geel, maar ik kon alleen dit roze exemplaar vinden. Het is een plaatje van een sticker die je op je auto kon plakken als je ook vond dat de regering het autorijden te veel tegenwerkte. Dat plakken werd massaal gedaan. Het was 1975. Zelf had ik toen, wat niemand zal verbazen, een sticker met 'Fijn dat ik fiets'. Die was écht geel, dat weet ik zeker. Helaas kon ik daar geen plaatje meer van te vinden.

Dat ik weer aan die 'Blij dat ik rij'-campagne moest denken komt omdat ik de laatste tijd een paar keer iets gelezen heb over de computer als grote levende machine, waar wij als mensen in de toekomst de armen en de benen van gaan vormen. Ik zeg het maar even simpel omdat ik het niet geheel & al begrijp. Toen ik er de eerste paar keren (o.a. bij Jan) iets over las liet ik het maar even voor wat het was (iets vaag bedreigends in mijn geval), maar toen ZB Digitaal er gisteren weer over schreef begreep ik dat ik er misschien toch maar beter eens een beetje over kon nadenken. Erg veel schoot ik daar niet mee op omdat het hele idee van één wereldomspannend denkend computersysteem (of hoe ik het moet noemen) waar mensen een soort medewerkers van zijn, me nog niet zo erg duidelijk is.

Maar misschien is inmiddels wél duidelijk waarom ik aan bovenstaand plaatje moest denken. Door de tegenstanders van deze campagne werd gezegd: kijk, ze zijn helemaal vergroeid met hun auto, ze hebben niet eens armen & benen meer. (Uiteraard had de fietser van de tegen-sticker wél armen & benen.) Ik realiseer me dat de vergelijking met de computer niet echt opgaat, want in het geval van de blije rijder is er juist nog wél een denkend hoofd afgebeeld, maar het ging me vooral om de twee-eenheid van mens en machine en hoe blij je daar bij kunt kijken.

Het idee dat de computer meer en meer zal gaan uitmaken wat wij doen bevalt me niks. Want 'de' computer, dat zijn natuurlijk de bedrijven die er geld mee verdienen. En dat die er op uit zijn de wereld te verbeteren geloof ik nog steeds niet.

Al eerder schreef ik een stukje over wat ik als overeenkomst zie tussen de opkomst van de auto en die van de computer. De auto is een ding dat aanvankelijk alleen een mooie aanwinst leek en waarvan niemand voorzag hoe het op de duur stad, landschap en milieu zou verpesten. Als we eerder hadden nagedacht was het misschien zo ver niet gekomen. Over de computer hoor je ook vaak dat de invloed ervan onontkoombaar is en dat de ontwikkelingen niet meer te stoppen zijn. Misschien is dat zo, maar dan heb ik in elk geval gewaarschuwd. Misschien dat de Google-robot het leest.

Ik denk dat niet de computer maar de menselijke hebzucht de wereld regeert (hoorde ik dat gisteravond ook niet bij Pauw & Witteman?). Ja, dat klinkt nogal somber & negatief en het komt misschien mede door het lezen van Onze oom, wie zal het zeggen. Het komt misschien ook wel door de financiële crisis waar het de laatste maanden nogal veel over gaat. Er zijn al jaren prima computerprogramma's die uitrekenen hoeveel hypotheek verantwoord is bij een bepaald inkomen. En wat gebeurt er? Ik bedoel maar.

4 opmerkingen:

  1. Hoi schrijver,

    Ik ben het helemaal met je eens dat kapitaal en hebzucht de wereld doen draaien en dat we daar nog veel wrange vruchten van zullen plukken. Ook de ICT wordt daarvoor aangewend.

    Maar er is ook nog een hele grote ICT-tak die technologie inzet voor verbeteringen (van wat dan ook), onderzoek,ontlasting van arbeid, enz.

    Soms is het ook goed om daar naar te kijken.

    Blij dat ik rij inderdaad :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Edwin,
    Ik wil daar ook best naar kijken! Als je een paar niet al te moeilijke links hebt, of nog liever een niet al te moeilijk boek, om die blik een beetje te richten & aan te scherpen, dan houd ik me aanbevolen.
    Het gaat me om maatschappelijk kosten én maatschappelijke opbrengsten. Als er hele goeie kanten aan iets zitten maar ook hele slechte, dan kun je misschien dat 'iets' toch beter niet hebben, als je begrijpt wat ik bedoel.
    Misschien ben ik zo argwanend tegenover de zegeningen van web 2.0 en 3.0 omdat de voorstanders er soms zo 'evangelisch' over doen, wederom als je begrijpt wat ik bedoel.
    Moet ik uit je laatste regel concluderen dat je een auto hebt? Gek genoeg had ik dat niet van je gedacht... (Wat, zoals je begrijpt, als compliment moet worden opgevat.)
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag schrijver,
    Niet helemaal aansluitend op deze posting, helemaal niet zelfs, las ik vanmorgen in de Spits (pag 29) een stuk over computers die een bibliotheek overbodig zouden maken en computertechnologie die bibliotheek een nieuw elan kan bezorgen. Precies in jouw straatje toch? Daarop enigszins aansluitend las ik in de Volkskrant een artikel over "de" nieuwe museumdirecteur: minder thuis in de kunst, meer in het managen en het pleasen van de klant.
    Groet,
    AvA

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag AvA,
    Beide artikelen ontgingen me helaas. Dat computers de bibliotheek overbodig maken is denk ik ten dele wel waar. Maar de bibliotheek heeft gelukkig heel wat meer te bieden dan Google denk ik.
    Dat van die museumdirecteur lijkt een trend te zijn voor managers i.h.a. Ik zou denken dat kennis van het vakgebied óók belangrijk is, maar dat lijkt men niet meer zo nodig te vinden.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen