WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 20 oktober 2008

Leesbevordering















De Waaldijk bij Neerijnen

foto van mijn Gelderland.nl


MIJN MOEDER ZEGT:

'Die boeken van anderen
brengen je niet dichter bij
het antwoord op de vraag
wie je bent, maar duwen je
er steeds verder van weg.

Die boeken formuleren je gedachten
voordat je ze zelf formuleert.
Hun kennis vertroebelt je blik.
Het is onnodige bagage.

En daarbij:
De waarheid van een ander
kan in geen geval jouw waarheid zijn
dus staar maar een tijdje naar buiten
ga fietsen over de dijk
of zwemmen in de Waal

maar schuif in godsnaam
dat boek van een ander opzij.'


Lernert Engelberts

8 opmerkingen:

  1. Na het lezen van dit gedicht vraag ik mij af......moet ik eigenlijk nog wel open staan voor het boek? ;)

    en nog een lezeres uit het oosten van het land....
    groet Wies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben zo benieuwd waar om je deze blog Leesbevordering noemde...Ik mocht thuis trouwens ook nooit langer dan een uur achtereen lezen. Verlas mijn verstand en moest iets doen......Lezen was niksen. Wat overigens het echt leesbevorderend werkt. Wat je niet mag wil je immers? Kijk maar naar al die lezende senioren. Allemaal zonder boeken groot geworden.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Wies,
    Leuk, een onverwachte & onbekende lezer! Ik heb natuurlijk meteen ook jouw weblog bezocht. Het ziet er erg aantrekkelijk uit (en dank voor de verwijzing naar het mijne!), dus ik zal er in de toekomst zeker eens vaker kijken, maar nu heb ik net het plan opgevat om weer eens een paar boeken te gaan lezen... Ik zag dat je ook een leesliefhebber bent, dus ik ben benieuwd hoe het je gaat lukken dat te combineren met bloggen. Goede raad is welkom!
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Conny,
    Nou, die titel was natuurlijk een beetje ironisch bedoeld, maar er zat ook achter wat jij zegt: als het niet mag wil je het juist. Ik geloof dat Maarten 't Hart daar ook over schrijft, dat zijn vader lezen maar tijdverspilling vond en dat hij het daarom extra aantrekkelijk vond. Maar misschien ben ik nu in de war met het luisteren naar muziek. Hoe dan ook, het principe blijft hetzelfde.
    Dat jij nu zo'n overtuigd én overtuigend leesbevorderaar bent, komt misschien ook wel doordat je er vroeger zelf in werd tegengewerkt.
    Maar misschien moeten we kinderen het lezen dus juist verbieden...
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tsja... ook ik heb aan tijd ruim gebrek. Of kan geen keuzes maken, ´t is maar hoe je het bekijkt.
    Ik ben net weer begonnen met bloggen, en sinds lange tijd weer eens een paar dagen achter elkaar vrij. Ik zoek mijn bedje pas op ergens tussen 1.00 uur en 2.00 uur. En dan is even bloggen wel lekker, maar ja...en lezen ook. Mijn laptopje verstoppen is een mogelijkheid. Of zal ik de boeken...
    Naja..... de tied zal ´t oetwiezn.
    Jij hebt je keuze voorlopig al even gemaakt. Lees ze. Ik ga nu verder met De muze van Vincent.
    Groet van Wies

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Wies,
    Mooie zin 'de tied zal ´t oetwiezn'! Die bedtijden herken ik en ik moet wel vroeg op. Daarom val ik steeds vaker op de terugreis in de trein in slaap, wat van de leestijd afgaat.
    Ik heb ook net een paar dagen vrij en hoop een eind te komen met mijn voorgenomen boeken. De muze van Vincent ken ik niet, van wie is dat?
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag schrvrdzs
    De muze van Vincent speelt zich af in het Franse Auvers-Sur-Oise en gaat over de laatste zeventig dagen van het leven van Vincent van Gogh. Marguerite Gachet, de dochter van zijn behandelend arts, wordt verliefd op Vincent. Aangemoedigd door haar halfzusje wordt ze zijn muze, poseert voor hem en ontmoet hem in het geheim. Vincent schildert als nooit tevoren.
    Auteur is Alyson Richman, die voor deze roman veel onderzoek heeft gedaan. Het is een mix van feiten en fictie. Ik vond het zelf eigenlijk niets meer dan een liefdesroman waarin geprobeerd wordt een interpretatie te geven van de laatste zeventig levensdagen van Vincent van Gogh.
    Desondanks wel een prettig leesbaar bedboek, lekker om bij in slaap te vallen. Dit lijkt mij overigens niet echt een compliment voor de schrijver. En nu ik dit zo schrijf bedenk ik mij dat ik heb dus nog een reden om open te staan voor een boek. Weliswaar eindig ik met dichte ogen….. maar dat mag de pret (lees slaap) niet drukken.
    En vandaag ga ik beginnen met Marsepeinen vingers van Rascha Pepers. Eens lezen of ik nog iets van het Rusland herken waar ik afgelopen zomer geweest ben.

    Groetn
    Wies

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Wies,
    Ik vind boeken waarin feiten en fictie vermengd worden, zoals b.v. ook Altijd roomboter van Nelleke Noordervliet, vaak een beetje raar om te lezen. Ik lees liever een biografie of een roman dan zoiets ertussenin, al zijn er natuurlijk ook vervelende biografieën en romans.
    Ik vond van Rascha Peper Russisch Blauw het mooist. Marsepeinen vingers heb ik nog niet gelezen.
    Het lukt jou in elk geval prima om te bloggen en toch te blijven lezen!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen