WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 3 oktober 2008

Voor drie lezers uit het oosten des lands*


















Plaatje gevonden via Google-afbeeldingen


VADER

vader kocht ooit
een verzameld werk:
een bundel gedichten
van degelijk merk.

bij wat hij mooi vond
zette hij strepen
een enkele keer
een uitroepteken.

bij tijd en wijle
herlees ik die
zeer summiere
biografie:

in een code
van strepen en stippen
steeg het water
hem naar de lippen.

Willem Wilmink


*Deze drie: Astrid, AvA, Steenwijk23

10 opmerkingen:

  1. leuk,namens dit stukje oosten/noorden des lands bedank!
    deze is ook heel leuk:
    Televisie
    Men was allang vergeten dat het kon, maar het gebeurde: met een zacht gereutel stierf de TV. Het sprekend paard verbleekte, het licht werd opgestoken en de vader aanzag zijn zoon, die bij een storing werd verwekt en zei: wat ben je oud geworden, jongen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Steenwijk23,
    Zeker leuk! Ik geloof dat ik deze dichter maar eens wat beter moet leren kennen.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ha schrijverdezes. Zo'n titel spreekt mij als lezer uit het oosten natuurlijk ook aan! :)

    Willem Wilmink is een heerlijk schrijver die ik gelukkig jaaaren terug ook in het echt mocht zien spreken.
    De moeite van het verdiepen waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé, da's aardig!
    Maar inderdaad, Steenwijk is dan misschien wel Overijssel, het is nog lang geen Twente ;-)

    Ik moest maar weer eens een ommetje maken, door de Javastraat...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag schrijver,
    Bedankt! Zag je toevallig de (herh) documentaire over WW vandaag? Er is in een natuurgebied ten noorden van Enschede een wandeling uitgezet met een stuk of tien gedichten van WW als een soort kruisgang zou ik haast zeggen. Een bijzonder monument toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Essen2punt0,
    Dank voor je reactie! Nooit gedacht dat jij mijn blog zou lezen, dus dit was echt een verrassing. Misschien moet ik ook eens een 'posting' voor de andere windstreken maken, wie weet wat dat nog oplevert.
    Ik zet WW op mijn (geestelijke) lijstje, maar of het er ooit van komt... Aan de aanbevelingen uit het Odl zal het in elk geval niet liggen.
    Misschien tot nog eens en groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha AvA,
    Nee, ik zag die documentaire over WW niet. Ik kijk zelden tv en zo mis je niet veel maar soms natuurlijk iets moois. Dat idee van die wandeling met gedichten vind ik heel goed. In Limburg wandelde ik wel eens langs zo'n statie (heet het zo?). Voor Hans Warren is er geloof ik ook zoiets, maar dat is misschien maar één gedicht, dat weet ik niet precies. Is natuurlijk op te zoeken, maar nu moet ik naar de markt!
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je schrijft interessant, haalt boeiende onderwerpen aan en dus lees ik jouw blog :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Essen,
    Dat is nogal een compliment! Dankjewel.
    Groet van schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen