WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 9 november 2008

Lezen moet














Foto (via Google-afbeeldingen) hier gevonden.

Op LibraryLingo las ik een stuk over 'Boekstart', een initiatief van de VOB en de Stichting Lezen. Het verkeert nog in een experimenteel stadium en zal eerst op kleine schaal getest worden, maar het plan is het over heel Nederland 'uit te rollen'. Hoe het precies werkt kun je op LibraryLingo en via de bijbehorende links, naar o.a. een artikel in De Telegraaf, lezen. Het komt er op neer dat je als je een baby hebt gekregen binnen een paar maanden een brief krijgt waarin je wordt aangemoedigd je kind lid te maken van de bibliotheek. Gratis was dit al, maar nu krijg je ook nog een paar cadeautjes. Op het consultatiebureau, waar (in principe) alle baby's komen, wordt na enige tijd gevraagd hoe je op de brief gereageerd hebt. Ook zal het belang van lezen daar nog eens benadrukt worden.

Mijn eerste gedachte toen ik dit las was: mooi! Ik ben er van overtuigd dat lezen en voorlezen heel belangrijk zijn en dat elk kind er mee in aanraking zou moeten komen, liefst zo veel mogelijk. Maar toch kreeg ik even later een beetje de kriebels. Vooral door dit stukje uit De Telegraaf (Langendonk is de projectleider):

De verwachting van Langendonk is dat de wat meer belezen ouders meteen met de brief van de gemeente lid worden van de bibliotheken. "De groep ouders die we dan niet bereiken, gaan we aanspreken op het consultatiebureau.

In deze bureaus zullen speciale leeshoekjes worden ingericht. Vervolgens zullen er vragen worden gesteld zoals 'Heeft u de boekjes gezien?'; 'Bent u al met de cadeaubrief in de bibliotheek geweest?' of 'Wilt u alsnog lid worden?"

Ik vind dit nogal betuttelend overkomen. Het zal er wel aan liggen hóe het gevraagd wordt, maar als ik het zo lees denk ik toch: dat maken wíj wel uit (ik bedoel met wij nu even 'de jonge ouders', wat ik zelf dus niet ben). Straks krijg je ook nog een folder van de sportclub en moet je kind zo snel mogelijk op babygymnastiek. En een paar rekenlesjes zijn ook nooit weg. En ik kreeg ook opeens het akelige visioen dat de arts of verpleegkundige zou zeggen: 'Ik zie hier in het elektronisch kinddossier dat uw kindje nog geen lid is van de bibliotheek. Kunt u dat verklaren?'

Ik moest ook denken aan wat mijzelf is overkomen, zo'n 25 jaar geleden toen mijn oudste kind ongeveer 2 1/2 was en ik met haar op het consultatiebureau kwam. De dokter vroeg wat mijn kind leuk vond om te doen en ik zei: 'Ze vindt het leuk om voorgelezen te worden en boekjes te bekijken en ze kent al hele stukken van Jip & Janneke uit haar hoofd.' Ik was daar als 'jonge ouder' wel een beetje trots op, maar die dokter zag dat anders en zei berispend: 'Er zijn ook nog wel andere dingen dan lezen hoor.' Ik kreeg het gevoel dat ze dacht dat ik elke dag met mijn kind een stuk Jip & Janneke zat in te studeren. Enigszins beledigd ging ik naar huis en ik kan er nóg kwaad om worden...

Op de een of andere manier geeft de nieuwe benadering, hoewel hij anders gericht is, me toch een beetje hetzelfde onaangename gevoel als ik toen had. Dat klinkt misschien gek, maar het zit hem waarschijnlijk in het betuttelende van beide.

Maar ik vind het toch óók een mooi initiatief en ik hoop dat het veel kinderen de genoegens van het lezen zal leren kennen.

5 opmerkingen:

  1. Betuttelend kan het inderdaad zijn, afhankelijk van hoe je het brengt. Erger vind ik eigenlijk dat dit het zoveelste poject voor de allerkleinste is. Moeten al die bibliotheken die Boekenpret of het Voortouw of wat dan ook gebruiken nu weer met een ander wiel mee gaan draaien? Toch jammer, dat iedereen lijkt te denken de enige waarheid te kennen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Astrid,
    Ik kan je vraag over Boekenpret en het Voortouw helaas niet beantwoorden omdat ik die programma's niet ken en ik i.h.a. nauwelijks iets weet van wat er voor baby's en peuters wordt gedaan door de bibliotheek. Misschien dat een andere lezer van dit blog er iets over kan zeggen, maar ik ben bang van niet.
    Het is volgens mij wel vaker zo dat er langs elkaar heen gewerkt wordt in de bibliotheekwereld en dat is natuurlijk een beetje zonde van de energie. Als je dat bedoelt met je laatste zin ben ik het helemaal met je eens.
    Misschien is het in dit geval nog niet te laat en kunnen de ervaringen van Boekenpret en het Voortouw nog worden gebruikt bij het nieuwe plan? Dat gaat nu tenslotte nog maar in een provincie draaien.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja helemaal mee eens Astrid!
    ook met jou Schrijverdezes kan ik instemmen,dat gevoel bekruipt mij dan ook wel eens als ouder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Via het blog van Rita Niland vond ik verwijzing naar een column in de Zorgkrant waar Boekstart echt heel heftig, -en de bibliotheek in het verlengde daarvan- wordt afgekraakt.

    http://www.zorgkrant.nl/read.html?id=7120

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Ria,
    Dank voor de tip, maar wat een rotstuk is dat zeg! En ook nog 's met allerlei onwaarheden erin. Zou er iemand reageren om e.e.a. recht te zetten?
    Ik vind zelf (nadat ik er wat langer over heb nagedacht) aan dat Boekstart ook wel een paar bedenkelijke kanten zitten, o.a. dat ze er volgens mij veel te vroeg mee komen (ik bedoel op te jonge leeftijd van de beoogde lezertjes), maar dat stuk is alleen maar afzeiken. Bah.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen