WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 28 december 2008

Lijstje titels














Bron: Flickr, foto: Ben Piven

Iets dat ik n.a.v. mijn stukje over Koosjer bellen beloofd had te doen, nl. een lijstje maken van boeken (d.w.z. romans of verhalenbundels) die ik gelezen heb over het orthodoxe jodendom, moet er nu voor zover het lukt ook maar eens van komen.

Ik dacht dat het, als ik er eens even voor ging zitten, niet zo moeilijk zou zijn, omdat ik voor m'n gevoel best veel boeken gelezen heb die in de wereld van het orthodoxe/chassidische jodendom spelen. (Het verschil tussen orthodox en chassidisch weet ik overigens niet precies.) Maar dat viel nogal tegen. De meeste boeken die ik erover gelezen heb zijn maar van twee auteurs: Chaim Potok en Isaac Bashevis Singer. Van een boek dat ik graag zou noemen omdat ik me herinner dat ik het nogal goed vond weet ik zowel auteur als titel niet meer en ik kan er niks over vinden, zowel niet in mijn eigen 'archieven' als op Google. Dus dat schiet niet op, zogezegd. Verder zijn lang niet alle boeken die in een joods milieu spelen (ook die van Potok en Singer niet) boeken over orthodoxie, dus die vallen ook af. Daarnaast ben ik waarschijnlijk wel het e.e.a. vergeten. En ik zal m'n belezenheid vast ook wel overschatten. Dus al met al wordt het maar een klein lijstje, maar 'wat je belooft moet je doen' zegt een van mijn collega's altijd en zo is 't maar net. En misschien kan iemand nog een aanvulling geven. Dit is wat ik bij elkaar gesprokkeld heb:

- Eliette Abécassis: De verstotene (verfilmd als Kadosh)
- Pearl Abraham: Vreugde der wet
- Allegra Goodman: De waterval van Kaaterskill
- Tova Mirvis: De buitenwereld / De damessalon
- Chaim Potok: De belofte / Mijn naam is Asher Lev / Uitverkoren / e.a.
- Joseph Roth: Job
- Isaac Bashevis Singer: De boeteling / Het hof van mijn vader / Simpele Gimpl en andere verhalen / e.a.

6 opmerkingen:

  1. ha schrvrdzs
    nog een paar titels, hoewel ik niet helemaal zeker weet of de laatste over het orthodox jodendom gaat.
    Mazzeltov / Annelies Nolet
    Evenbeeld / Dara Horn
    Der Nister / De familie Masjber
    Je prachtige mond / Nancy Richler

    Groetn Wies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Net terug van vakantie kriskras ik door je berichten.
    Ik mis Yentl geloof ik. Of zie ik iets over het hoofd?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Sophieschoice,
    Dat klinkt erg leuk, dat iemand door mijn berichten kriskrast!
    Yentl staat er inderdaad niet bij, het valt onder 'e.a.'. Ik heb het wel gelezen maar in mijn herinnering is het een geheel geworden met Simpele Gimpl en heb ik dat maar gekozen.
    Ik hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad. Nog iets gelezen of was het daar de vakantie niet naar?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi schrijver,
    Het was heel koud in de Ardennen en er lag geen sneeuw dus tijd genoeg om een stel boeken te lezen. Een daarvan was "Job". Bedankt voor de tip.
    Door te kriskrassen toch wel een aardig beeld gekregen van wat mijn collega's zoal bezig houd met betrekking tot:
    - Al@din
    - wel/niet lezen van fictie en non-fictie
    - betrokkenheid met je werk
    - klantgerichtheid
    - de leeftijden van de bloggers

    Het is prettig te merken dat gemotiveerde mensen ook kritisch durven te zijn. Soms lijkt het alsof kritiek gelijkgesteld wordt met een negatieve houding.

    Wat betreft de muizen; treurig dat ze totaal geen respect hebben voor het koningshuis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Sophieschoice,
    Leuk dat je ook Job las. Henk ook al. Welke boeken las je nog meer in je vakantie, zaten daar nog aanraders bij?
    Ik denk dat kritisch best vaak met gemotiveerd samengaat. Als het je allemaal niet zo interesseert maak je je meestal toch niet al te druk? Het is inderdaad jammer dat kritiek vaak als negatief wordt uitgelegd. Er bestaat tenslotte ook zoiets als 'opbouwende kritiek'.
    Tja, de muizen en hun respect voor het Oranjehuis, ik weet ook niet precies hoe dat zit. Een foto op een koektrommel getuigt misschien toch ook niet echt van respect. Maar dat moet Anna je zelf maar uitleggen als ze dat tenminste wil, want ze zal misschien wel wat moeite hebben met je naam en de foto ernaast...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen