WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 6 februari 2009

In de herhaling 2


Foto van bibliobussen's photostream bij Flickr.


Soms herhaal ik mezelf wel eens onbewust, soms half bewust, maar deze keer doe ik het met opzet. Ik zei al eerder dat ik vind dat 'klantvriendschappelijkheid' een van de kenmerken van de bibliobus was en dat zeg ik vandaag weer.

Deze week kregen we bij ProBiblio allemaal een boekje met als titel de mensen van de bibliobus. Het bevat 31 foto's van mensen die op de bussen werkten met daarnaast het verslag van een gesprek met elk van hen. De foto's zijn mooi en de verhalen zijn nog mooier. Toen ik het boekje uit had dacht ik: niet alleen gaat er een prachtig stuk bibliotheekwerk verloren, er verdwijnt ook een schat aan kennis over wat klantvriendelijk werken is.

Als iedereen die een cursus 'klantvriendelijkheid', 'klantgericht werken', 'klantvriendschappelijkheid' of hoe het verder nog mag heten, moest of wilde volgens nu eens twee dagen op de bibliobus was meegereden en als het geld dat naar dure trainingen ging ten goede was gekomen aan de bus, dan wisten de cursisten voorgoed wat klantgerichtheid enz. was én zou de bus misschien nog gewoon rijden.

Maar zo ging het natuurlijk niet. Lees in elk geval het boekje. Je mag het mijne lenen als je wilt.

14 opmerkingen:

  1. die wil ik graag lezen! hoe kom ik eraan?
    ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga op een bibliobus werken en word na 20 ontslagen. Laat je interviewen, fotootje erbij, ontvang het boekje per post. Klaar is Kees.
    p.s. Doe je best. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Steenwijk23,
    Is er 'landelijk transport' tussen Hoofddorp en Steenwijk? Dan wil ik mijn boekje wel meegeven.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Anoniem,
    Ik begrijp heel goed dat zo'n boekje op mij anders overkomt dan op de mensen die erin staan. Ik vind het een mooi boekje en ik vind dat veel mensen het zouden moeten lezen, om deze reden: dat ze beseffen dat er iets belangrijks verloren is gegaan dat had moeten blijven bestaan.
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Ik weet hoe het voelt om na 20 jaar ontslagen te worden, want het is mij (12 jaar geleden) ook overkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai anoniem
    Ja dat snap ik dat is inderdaad wrang,op die manier zou ik ook niet graag in een boek terechtkomen.Doodzonde dat het bibliobus werk zo is opgeheven.
    Maar daarom wil ik het boekje nog wel lezen ;(
    en @schrijverdezes
    er zal vast wel landelijk transport zijn naar Nijverdal en dan weer door naar Steenwijk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo iedereen,

    Misschien is er eventueel ook wel persoonlijk vervoer naar Nijverdal. Ik moet eigenlijk nodig mijn ouders opzoeken die daar wonen. En waar bedoeld kantoor ligt weet ik ook nog heel goed. Ik zou er nog zo naar toe kunnen rijden.

    Groet,
    Aagje M

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Aagje,
    Dat is een mooi aanbod. Maar wat bedoel je met dat kantoor? De bibliotheek?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Schrijver,

    Ik bedoel de OBD, daar heb ik heel wat voetstappen liggen op die plek. De bibliotheek is trouwens dicht bij de flat waar mijn ouders wonen.

    Groet,
    Aagje M

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Aagje,
    Dan laat ik het transport graag via jou lopen. Ik geef je maandag het boekje (of als ik het vergeet dinsdag).
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wat geweldig! snelle service!!
    kan ie gelijk in de bak voor Steenwijk23 :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Steenwijk23,
    Ik weet natuurlijk niet wanneer Aagje echt die kant opgaat. Maar het boekje zal je vast een keer bereiken.
    Groet, schvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Steenwijk,

    Schrijver heeft helemaal gelijk. Ik moet eerst met mijn ouders een afspraak maken. Ze zijn dan wel rond de tachtig maar toch ook nog altijd zeer aktief, je kan niet zomaar aan komen waaien. Maar dit transport is wel een stok achter de deur om weer eens die kant op te gaan.

    Groet,
    Aagje M

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heeft geen haast hoor.Fijn dat je dat wil doen !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Steenwijk,

    Schrijver vertelde mij vandaag dat het boekje toch met het landelijk transport meekomt. Komt ook wel weer goed uit. Gisteren sprak ik mijn ouders en raad eens; ze hebben nog een dag gratis reizen en komen volgende week onze kant op.

    Groet,

    Aagje M

    BeantwoordenVerwijderen