WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 8 februari 2009

Marketing


















Plaatje gevonden via Google-afbeeldingen.


Sinds enige tijd ben ik populair bij jongetjes van rond de acht. Ze staan me op te wachten en kijken me verwachtingsvol aan. Mevrouw, mevrouw... Ja hoor, alsjeblieft, zeg ik dan. Is er iemand die nog niet begrijpt waar het over gaat? Het gaat over de voetbalplaatjes van AH. Ik geef als ik naar AH ga meestal wel zoveel uit dat ik minstens een zakje (vaak meer) voetbalplaatjes krijg. Aan het eind van de lopende band staan dan soms de jongetjes al, maar meestal worden ze daar weggestuurd en wachten ze je op in de hal. Ik voel me dan een beetje een missionaris die bidprentjes uitdeelt. Het zijn altijd 'allochtone' jongetjes. Nu wonen er hier in de buurt ook veel meer allochtone dan autochtone jongetjes, dus dat is niet zo vreemd. Maar doen in andere buurten de autochtone jongetjes het ook, of mogen die dat niet van hun moeder?

Marketing, daar hebben ze bij AH beslist verstand van.

15 opmerkingen:

  1. Sluw en geniaal zijn ze. Zelfs deze actie sluit prima aan, als gaat om mond-tot-mond.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Edwin,
    Ik begrijp het niet helemaal. Ik meen eruit op te maken dat AH het idee gejat heeft van Plus, maar wat doet die kakkerlak in het verhaal? Doet er ook niet toe hoor.
    Ben trouwens net terug van de AH en het leek wel een stelletje jonge honden waar ik een stuk worst boven hield... Ik had twee zakjes en een ouder jongetje riep nog (pro forma?) 'verdelen!', maar dat zag ik de winnaars nog niet doen, al viel ik dat jongetje (pro forma) natuurlijk bij.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha schrvrdzs,

    ja ook autochtone jongetjes bedelen om die plaatjes. Bij Sanders, een supermarkt die volgens mij alleen vestigingen in het oosten van het land heeft, was het vorig jaar een complete gekte rondom Suske en Wiske plaatjes. Plak je eigen Suske en Wiske stripboek bij elkaar, of zoiets. Met een complete ruilbeurs op een zaterdag na afloop van de actie.
    En die jongetjes... ik heb gelukkig een buurjongetje in die leeftijd. Dus hij kreeg ze van mij.
    En datelfde jochie komt dus nu ook vragen om de voetbaalplaatjes.
    In Enschede schijnt er ook een filiaal te zijn waar de klanten bestookt worden door jochies in de leeftijd van 9 jaar. AH vaart er wel bij want al die moeders moeten n dus daar boodschappen doen.
    Jammer dat er geen boeken zijn die zo immens populair zijn dat de moeders van diezelfde jochies de bibliotheken bestoken met vragen naar deze boeken. Of misschien moeten wij gewoon voetbalplaatjes, of andere populaire gadgets meegeven bij het lenen van minimaal 6 boeken ofzoiets.
    Groetn Wies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet nog wel een adresje voor die plaatjes....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Wies,
    Dat laatste was in mij ook opgekomen, maar hoe pakken we dat aan?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Festina Lente,
    Maar ik ben ze al kwijt voordat ik buiten sta...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, en bovendien merk ik dat ik nu ook aan het bedelen ben, omdat ik mijn kinderen niet wil laten bedelen......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Festina Lente,
    Een van mijn kinderen werkt bij een AH in een 'blankere' buurt en ik vroeg haar of de autochtone jongetjes daar ook om plaatjes vragen. Zeker wel, zei ze, maar ze pakken het anders aan: Mevrouw, mag ik uw voetbalplaatjes alstublieft? vragen ze met een lief stemmetje dat de oude dames die in die wijk meer dan gemiddeld voorkomen vertedert.
    Groet, schrvrdzs
    p.s. Voor jouw geval lijkt de beste oplossing me: meer kopen. En dat is natuurlijk net wat AH wil...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Schrijver en allemaal,
    De j.m. hebben Feyenoord bijna compleet. Ze zoeken Theo Lucius nog en Tomasson. Ze hebben van alles dubbel, bijvoorbeeld Van Basten en de rechter helft van de selekties van De Graafschap en Volendam.
    Groet, Anna
    p.s. Geef mij de smurfen maar...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb het hier nog niet meegemaakt, maar koop ook niet meer zo vaak bij AH. Voetbalhatende vriend van mij spaart voetbalplaatjes zodat zijn, eveneens voetbalhatende zoon (8), ze kan ruilen tegen Pokemonplaatjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Festina Lente,
    En tijdens het kopen zo'n beetje optellen of je aan 10 of 20 euro komt en er dan b.v. nog een pak wc-papier bij nemen, doe je dat ook niet? Bij sommige acties vond ik het wel frustrerend als ik b.v. voor 9,50 kocht...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Anna,
    Zal ik van nu af aan al mijn plaatjes voor de j.m. bewaren? Doe ik graag hoor, want dat missionarisgevoel bevalt me toch niet zo erg.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Henk,
    Waar koop je dan wel?
    Is dat zoontje een beetje geïndoctrineerd?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Schrvrdzs: dat zoontje laat zich niet indoctrineren. Wij doen onze boodschappen tegenwoordig meestal bij de Lidl in de buurt. Wij moeten ook op de kleintjes letten ;) en ze hebben goed spul.

    BeantwoordenVerwijderen