WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

dinsdag 17 maart 2009

Boek&bieb 11

Hans Münstermann schrijft in Je moet niet denken dat ik altijd bij je blijf over de Maagdenhuisbezetting van 1969 die ik me nog goed herinner (wat iets zegt over mijn leeftijd...).

De hoofdpersoon van het boek, Andreas Klein, is een van de bezetters. De politie heeft een kordon om het gebouw gelegd.

Arbeiders bouwden de volgende morgen met ladders en touwen een verbinding met de bibliotheek. Toen er een loopbrug over de straat was aangelegd, ging het verkeer van personen en goederen weer van start. Dit alles gebeurde boven de hoofden van verbaasde agenten beneden op straat, die begrepen dat hun kordon nu geen enkele betekenis meer had.

Die bibliotheek moet de Amsterdamse UB (zie foto) zijn. In het filmpje (aanrader!) dat je hier kunt zien is overigens sprake van een loopbrug vanuit de Lutherse kerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten