WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 22 maart 2009

Wat ik las 12

Van Robert Haasnoot heb ik eerder een paar boeken gelezen die me niet deden denken 'deze auteur blijf ik volgen', maar omdat zijn nieuwste boek, Langzame wals, gaat over een stukje Rotterdamse geschiedenis waar ik nog nooit van gehoord had, werd ik toch nieuwsgierig. Het gaat over een man die in de 19e eeuw een belangrijke rol heeft gespeeld bij het tot bloei brengen van de R'damse haven: Lodewijk Pincoffs. Hij was de man achter de aanleg van de Nieuwe Waterweg waardoor R'dam een rechtstreekse verbinding met zee kreeg. Hij was geliefd en genoot veel aanzien, maar door soortgelijke activiteiten als die we nu uit de kredietcrisis kennen, kwam hij in grote problemen en is hij met zijn gezin naar Amerika gevlucht. Een betrouwbare werknemer zal hem achterna reizen met een koffertje met geld en waardepapieren, waarmee Pincoffs in Amerika een nieuw bestaan hoopt op te bouwen.

Pincoffs is naar de plaats gereisd waar de volgende dag de man met het koffertje met de boot zal aankomen en ontmoet daar in een saloon een hoertje dat ook uit Nederland komt. Zij valt hem op omdat ze in het Nederlands een opdringerige man uitscheldt. Pincoffs en het meisje, Emma, drinken wat en raken aan de praat. Emma's man, die werkte voor een scheepsbouwer die de eerste onderzeeboot heeft gebouwd, heeft haar op een dag onverwacht verlaten. Zij vermoedt dat de fenianen, een Ierse verzetsbeweging, iets te maken hebben met de verdwijnig van haar man. Zij is in de prostitutie gegaan om geld te verdienen en heeft geprobeerd er achter te komen wat er met haar man gebeurd is. Zij denkt dit nu te weten en verwacht hem binnenkort terug.

Pincoffs zal Emma naar huis brengen, maar ze belanden in zijn hotel en brengen samen de nacht door. Emma gaat 's morgens vroeg weg en Pincoffs vertrekt enkele uren later naar zijn afspraak. De lezer weet inmiddels dat het koffertje met de waardevolle inhoud onderweg gestolen is. Hoe het verder met beide hoofdpersonen gaat komen we niet te weten.

Ik vond het een aardig boek vanwege de historische informatie, maar verder boeide het me niet erg en ook over de stijl kan ik niet enthousiast zijn. Maar ga nooit op één mening af: lees hier de bespreking van iemand die het een schitterende roman vond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten