WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 30 maart 2009

Wat ik lees

Af en toe vraag ik me af waarom ik eigenlijk lees en of ik het niet net zo goed kan laten. Veel boeken vallen tegen en ook van de mooiste boeken onthoud ik bijna niks. Maar vanmorgen in de trein, tussen Leiden en Hoofddorp, wist ik het ineens weer. Ik ben een van de delen uit de serie 'Oorlogsdomein' aan het lezen: Houten kruisen van Roland Dorgelès. Evenals Het vuur van Henri Barbusse en Geslacht van Frederic Manning, twee prachtige boeken uit dezelfde serie, gaat dit boek over de Eerste Wereldoorlog. En ook dit boek is bijzonder goed.

Vanmorgen, in het kwartier tussen Leiden en Hoofddorp, las ik het verslag van een aanval. Het bekende verhaal uit WO I: vele honderden (misschien wel duizenden) mannen worden opgeofferd om een paar honderd meter terreinwinst te boeken. De verteller in het boek is een van de overlevenden en vertelt hoe het geweest is. Natuurlijk kun je het je totaal niet indenken, maar toch heb je even het gevoel dat je dat wel kunt. Je denkt heel even te begrijpen hoe de vijf seconden tussen de ene granaat en de andere een verhevigd gevoel van leven kunnen betekenen. Je ziet heel even het slagveld vol doden voor je en beseft een heel klein beetje van wat de mannen die daarheen gejaagd worden gevoeld moeten hebben.

Dát is literatuur en daarom lees ik: om even door de taal te worden meegevoerd naar een onbekende wereld en zowel gegrepen te worden door het verhaal als door precies de juiste woorden waarmee het verteld wordt. Ook al gebeurt het maar zo af en toe, het maakt het lezen van veel middelmatigs toch de moeite waard. Want wie nooit leest, zal ook nooit op iets prachtigs stuiten.

De drie boeken die ik in dit stukje noem beveel ik ten zeerste ter lezing aan.

2 opmerkingen:

  1. Het is als een doos bonbons. Je gaat net zo lang door tot je die met de lekkerste vulling te pakken hebt.
    Ben je Contrapunt aan het lezen of zijn de Goldbergvariaties toevallig?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha WvS,
    Alleen smaakt die lekkerste bonbon na te veel voorgangers soms toch niet meer zo goed, terwijl een goed boek na een aantal minder goede voorgangers misschien wel extra goed bevalt.
    Dat stukje van de Goldbergvariaties staat er al heel lang, het was een oefeningetje met dat programma (ik weet waarschijnlijk al niet meer hoe het moet). Nu wel actueel inderdaad. Ik heb Contrapunt nog niet gelezen, maar dat zal er nog wel een keer van komen.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen