WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 18 maart 2009

What are you doing?

Even een klein beetje zelfpromotie (maar dat is een blog natuurlijk toch al): in de zijbalk staat sinds gisteren een twitterwidget die verwijst naar mijn poging iets van literatuur aan de twittosphere (zoals het wel niet zal heten) toe te voegen. Ik heb ook een gewone twitteraccount, maar omdat je pas na minimaal een maand schijnt te kunnen beoordelen of het wat voor je is (zoals hier te lezen is, met dank aan ZBDigitaal), zeg ik daar nog even niks over. Wel dacht ik al snel: een paar mooie zinnen zouden geen kwaad kunnen, en eerst probeerde ik er daarom zo af en toe een citaat tussendoor te gooien, maar dat vond ik op de een of andere manier toch geen gezicht. Dus zo kreeg ik het ideetje om een aparte citatentwitter te maken, onder de naam twitcit, waarvan de 'tweets' hiernaast te zien zijn. Aantal volgers is nog nul, maar wat niet is kan komen nietwaar. Inmiddels is me gebleken dat aardige citaten van 140 posities (inclusief schrijversnaam) niet makkelijk te vinden zijn, dus hoe lang het geheel zal leven is de vraag, maar dat geldt voor alles. Ik streef er naar om (gemiddeld) een citaat per dag te plaatsen.

Ik dank u voor uw aandacht en ga over tot de orde van de dag.

14 opmerkingen:

  1. Leuke toepassing: ik lees je tweets wel op je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Festina,
    Bruikbare citaten (d.w.z. van de juiste lengte, d.w.z. kortte (is dat een woord?)) zijn welkom op twitcit@gmail.com...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe langer ik er over nadenk hoe beter ik het idee vind. Ondanks dat dit een moeilijke opgave is, 140 karakters plus schrijversnaam, denk ik wel dat Twitter er een goed medium voor is. Dus voor elke dag een kort citaat in je twitterpost zorgt voor een goed begin.
    Nu maar zoeken naar schrijvers met een korte naam. ;-).
    Tegelijkertijd heb je jezelf weer een zware opdracht gesteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag schrijver,
    Is het een poging om te zien wat er te twitteren valt? Is het net zoiets als de receptenlijn of de moppenlijn vroeger? Heeft het een bedoeling of nut? Is het anders dan zo'n citaat onderaan je blogposting te zetten bij wijze van "overigens ben ik van mening... "? Bereik je er andere mensen mee? Komt een twitterbericht misschien niet in je mailbox maar op je mobiel?
    Vragen, vragen, vragen, sorry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Liek,
    Denk er dan maar niet te lang over na, zou ik zeggen... Ik vind het zelf slechts een ideetje hoor, meer niet, en of het wat is moet nog blijken. Maar wel leuk, wat je erover zegt, dankjewel!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha AvA,
    Ik heb niet op al je vragen een echt antwoord, maar dit kan ik er van zeggen:
    Vraag: Is het een poging om te zien wat er te twitteren valt?
    Antwoord: Het is een poging om te zien of er wat literatuur aan twitter valt toe te voegen, maar het is vooral een experiment in de zin van: welke citaten vind ik en hoe lang houd ik het vol.
    V: Is het net zoiets als de receptenlijn of de moppenlijn vroeger?
    A: Misschien is het wel net zoiets, maar ik ken de dingen die je noemt niet. Het verschil zit hem vrnl. in de 140 posities denk ik.
    V: Heeft het een bedoeling of nut?
    A: De bedoeling is dus wat literatuur aan twitter toe te voegen, als dat lukt. Nut heeft het m.i. niet. Maar heeft b.v. lezen dat wel? Wat is precies 'nut hebben'?
    V: Is het anders dan zo'n citaat onderaan je blogposting te zetten bij wijze van "overigens ben ik van mening... "?
    A: Ik vind het wel een beetje anders omdat twitter een andere wereld is dan mijn blog, maar in principe is het natuurlijk net zoiets.
    V: Bereik je er andere mensen mee?
    A: Dat hoop ik een beetje.
    V: Komt een twitterbericht misschien niet in je mailbox maar op je mobiel?
    A: Op twitterberichten kun je je abonneren, door 'volger' te worden van degene die ze schrijft. Je kunt ze dan op verschillende manieren via internet lezen, ook op je mobiel. Ik doe het zelf op de, voor mij, simpelste manier via twitter.com, maar dat is eigenlijk nu al ouderwets vrees ik.
    V: Vragen, vragen, vragen, sorry
    A: Niet zulke goede antwoorden vrees ik, sorry.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Schrijver,
    De o.m. filosoferen onder de o.k. over het nut van een bedoeling. Dat wordt een lange nacht.
    Groet, Anna
    'dessihypt'

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Anna,
    Ik zou zo denken dat een nacht waarin je iets te filosoferen hebt juist sneller omgaat. Maar dat is blijkbaar niet zo.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Schrijver,
    Geweldig idee! Je hebt al een aantal volgers zie ik, en zo te zien niet van die vage types. Ik heb me ook al aangemeld.
    Ken je trouwens Tweetaboek? Gaat over beginzinnen van boeken, maar die hoeven geen 140 tekens te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Tenaanval,
    Dank voor het compliment, maar ik vind het wel wat voorbarig. Eerst maar 's even volhouden. Zelf wat twitteren gaat een stuk sneller dan iets van een ander zien te vinden.
    Dat van die beginzinnen had ik al een keer gezien, maar ik geloof dat ik nu al te veel mensen volg... Hoe bedoel je dat die beginzinnen geen 140 tekens hoeven te zijn; langer kan toch niet of maken ze er dan meer postjes van? De citaten die ik opspoor hoeven van mij de 140 niet te halen, maar daar zit je al heel snel.
    Ik hou wel van vage types hoor, laat ze maar komen.
    Groet, schrvrds

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Schrijver,
    Een nacht met niets duurt langer dan een nacht met kaas en nootjes. Daartussenin zit een filosofienacht. Pas eindeloos is een nacht met niets, kaas en nootjes, iets te filosoferen én een vuurtje onder de o.k..
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Anna,
    Hoe staat het met de voorraad kaas en nootjes?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag schrijver,
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik wens je succes met je nieuwe manier van uiten. En het snuffelen naar passende citaten levert misschien weer thema's voor een blogposting?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag AvA,
    Als een manier van me uiten had ik het nog niet gezien, maar dat is het misschien ook wel een beetje. Het leek me gewoon leuk om het te proberen, meer niet. Het lijkt een beetje op het maken van de VPRO-quiz vind ik.
    Stof voor mijn blog zou welkom zijn, maar ik ben bang dat het dat niet zal opleveren.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen