WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 3 mei 2009

'Retail'

Enkele jaren geleden schreven twee collega's van me een stukje in het Bibliotheekblad (of misschien was het een interview). Het ging erover dat de bibliotheek op de Hema zou moeten lijken. Ik kan dat stukje nu niet lezen want Bibliotheekblad is via internet alleen te doorzoeken door abonnees, dus ik weet niet welke argumenten ze gebruikten. Het zullen wel dingen geweest zijn als laagdrempelig, overal aanwezig, herkenbaar, creatief, prima producten, eigen stijl. Ik was het daar toen mee eens en ben dat nog steeds. Ik kom graag bij de Hema en de gedachte dat bibliotheken een soort Hema voor boeken (en de rest natuurlijk) zouden kunnen zijn lijkt me helemaal niet slecht.

Toch kreeg ik onlangs ook een ander visioen. Dat kwam zo. Ik had het met een collega even over tuinstoelen en mijn collega zei: 'Ik was laatst bij Intratuin, daar zijn de planten trouwens ver in de minderheid bij de rest.' Waarop ik reageerde met: 'Net zoals de boeken in de bibliotheek.' Waar mijn collega het mee eens was, waarna het gesprek verder ging over tuinstoelen die ze bij Intratuin verkopen en die we allebei lelijk vonden.
Toen ik hier een paar dagen later nog eens aan terugdacht, dacht ik: je hebt Intratuin en Ploeger, waarom zou je ook niet verschillende bibliotheken kunnen hebben?












Intratuin is een tuincentrum (d.w.z. een keten van tuincentra) en Ploeger is een kwekerij. Bij Intratuin ben ik al in lang niet geweest, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen: tuinmeubels, buiten-openhaarden, grote potten, verlichting, vijvers enz. enz. en ook nog planten. Bij Ploeger ben ik helaas vorig voorjaar niet geweest (omdat ik toen steeds aan mijn 23dingen zat te werken), maar dit jaar hoop ik weer te gaan (Ploeger is heel goed met het openbaar vervoer te bereiken). Bij Ploeger vind je, naast een enkele snoeischaar, alleen maar planten. Je kunt er binnen in een soort schuur betalen, maar voor de rest ben je buiten, tussen de duizenden planten die, als was het een bibliotheek, keurig op alfabet staan (dat zal bij Intratuin voor een deel ook wel zo zijn). Ploeger lijkt in meer opzichten op een bibliotheek, want ze hebben ook een (on-line) catalogus die je op verschillende manieren kunt doorzoeken. Als je er rondloopt hoor je om je heen mensen over planten praten.

En toen dacht ik: waarom zouden eigenlijk alle bibliotheken, net als alle Hema's, op elkaar moeten lijken? Waarom kan er niet ergens een mooie Intratuin-achtige bibliotheek zijn, met behalve boeken de hele rest van onze 'media' en misschien ook nog wel een kunstuitleen (zoals bij DOK-Delft) en de mogelijkheid om games te spelen en wat er nog meer te verzinnen is, en dan ergens anders een bibliotheek die op Ploeger lijkt, met alleen maar boeken, maar dan wel heel veel boeken en ook heel bijzondere boeken en niet alleen maar boeken van de laatste jaren. En dat daar dan, net zoals dat bij Ploeger voor de planten geldt, mensen werken die veel van boeken houden en er ook heel veel van weten en er met enthousiasme over kunnen vertellen?

Zo hier en daar een grote Intratuin-bibliotheek en zo hier en daar een grote Ploeger-bibliotheek en verder Hema-bibliotheken, zou dat niet kunnen? Ik heb een paar dagen vrij en dan raak je wel 's een beetje los van de werkelijkheid...

4 opmerkingen:

  1. Altijd leuk vergelijkingen met een ander! "te vaak kijken we naar de directe omgeving en concurrenten. En hoe meer je hier naar kijkt hoe meer je erop gaat lijken"
    Lees eens het boekje Branchmarking
    www.sixfingers.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Alfred,
    Dank voor je onverwachte reactie. Bij welke van de drie genoemde firma's hoor je?
    De regels tussen aanhalingstekens kunnen voor bibliotheken misschien leerzaam zijn in hun concurrentie met internet als informatiebron.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik werk al jaren voor Openbare Bibliotheken.
    In mijn jonge jaren hadden we het vak 'winkelpraktijk': mijn eerste kennismaking met het vak marketing, klantgerichtheid en assortiment. Daarna uitgebouwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Alfred,
    Bedoel je dat je bibliotheken advies geeft over marketing e.d.? Of werk je als bibliothecaris? Bij welke opleiding hoorde het vak 'winkelpraktijk'?
    Ik ben inmiddels wel nieuwsgierig hoe je op mijn blog terecht bent gekomen. Via een zoekterm?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen