WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 15 juni 2009

Koosjer googelen







Naast koosjer bellen kun je nu ook koosjer zoeken, met Koogle: de koosjere variant van Google. Ik las het vanmorgen in De Pers, maar er is meer over te vinden.

Dit is de website.

4 opmerkingen:

  1. Nou ja zeg, moet er nu weer een Google voor iedere groep komen? Wat dacht je van Roogle: Google voor Rotterdammers?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Festina,
    Daar word ik meteen lid van.
    Ik heb Koogle niet bedacht, dus ik hoef het ook niet te verdedigen, maar ik vind het wel iets hebben. Wat dat 'iets' is? Het altijd doorgaan van het bepalen van de grenzen van wat koosjer is.
    Ik was een jaar of vijf geleden in Zwitserland met vakantie, mijn eerste 'verre reis' en dan nog wel hoog in de bergen, dus best indrukwekkend. Maar wat me het meest is bijgebleven is de orthodoxe jood die ik in de supermarkt aldaar zag, die met een dik boek in zijn hand een pot jam keurde op koosjer-zijn. Althans dat zag ik erin en het fascineerde me.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou op het internet gewoon 'geen stijl' etc. mijden. Je hebt gelijk als je zegt dat dat koosjere wel wat heeft (bijvoorbeeld als tegenhanger van dat enorme platte wat je tegenwoordig steeds meer om je heen ziet, ik wel tenminste). Maar ik vind het toch veel te ver gaan. Moet er ook een hoogle (halal google) komen? Volgens mij werkt het vooral verzuiling in de hand.
    Woord: sharshom (klinkt wel Hebreeuws, vind je niet?)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Festina,
    Van mij moet niks, maar een geloof heeft consequenties, dus een Hoogle komt er misschien ook wel. Een Chroogle (christelijk) ís er misschien al wel. Het gaat bij koosjer (denk ik) niet om het mijden van onfatsoen, maar om het voldoen aan bijbelse wetten.
    Ik keur niks goed of af, ik verbaas me slechts.
    Sharshom klinkt inderdaad Hebreeuws.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen