WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 27 juli 2009

Een gewaarschuwd mens 3



















Zoals iedereen wel weet gaat het slecht met de bijen. Vaak wordt in de berichtgeving erover Einstein aangehaald, die gezegd heeft dat de mens het uitsterven van de bij niet lang zal overleven. Het lijkt me een uitspraak waarvan we het waarheidsgehalte maar beter niet proefondervindelijk kunnen vaststellen.

Blogvriendin Anna wees gisteren op een mogelijkheid om iets voor de bijen te doen: je kunt gratis zaad krijgen van bloemen die aantrekkelijk zijn voor bijen. Ook kun je een petitie tekenen waarin de regering wordt opgeroepen maatregelen te nemen om de bijensterfte terug te dringen. Lees erover bij Vroege Vogels.

Ik stond vanmorgen bij de bushalte en daarachter is een berm waar gras en onkruid groeien. Ik dacht: daar kan ik mooi mijn zakje, als ik het gekregen heb, leegstrooien.

Foto: Flickr, gemaakt door: autan.

4 opmerkingen:

  1. Dag Schrijver,

    Ik las de kop van dit bericht in Netvibes en dacht "Hé, een nieuwe post over privacy op het www", maar nee, aandacht voor de bij. Goed hoor. (Die posts over privacy overigens ook).

    Die uitspraak van Einstein kende ik niet.

    Mooi initiatief van Vroege Vogels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had dezelfde gedachte als Henk (had je ons even beet:).
    Ik wil ook van die zaadjes! 'Let's make the world a better place'.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Henk,
    Bij het zoeken van een bijenfoto op Flickr kwam ik er ook een paar van jou tegen.
    Einstein wordt in verband met de bijensterfte nogal eens geciteerd, b.v. zo: 'Als de bij sterft, heeft de mens nog vier jaar te leven. Geen bijen meer, geen bevruchting meer, geen gras meer, geen dieren meer, geen mens meer.' Maar ik las het in verschillende variaties en ook met vijf jaar, dus ik heb het maar omschreven.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Festina,
    Even aanvragen dan maar.
    Is dat citaat van Michael Jackson?
    Ja, dat vond ik wel leuk om misschien een paar mensen te laten denken dat het weer over privacy zou gaan. Dat is dus gelukt.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen