WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 1 juli 2009

Plaatje 13
















Grigory Myasoedov (1834-1911)
Het voorlezen van het manifest, 19 februari 1861 (vermoedelijke vertaling, schrijverdezes), 1873



Bij gebrek aan inspiratie (ik wijt het nog maar even aan de warmte, na het weekend zien we wel verder) ging ik op zoek naar een plaatje en dacht: laat ik het 's met een Russische zoekterm proberen. Babylon vertaalde 'lezend' in 'Чтение' en daarmee vond ik dit schilderij. Ik moest even denken aan de twaalfjarige Jezus in de tempel, maar ik meen begrepen te hebben dat het het voorlezen van het manifest over de afschaffing van lijfeigenschap laat zien.

(Speciaal voor al die mensen die denken dat in bibliotheken niks revolutionairs te vinden is...)

Klik op het plaatje om het te vergroten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten