WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 31 augustus 2009

De maatschappij en wij

Het vorige weekend liep een dancefeest op het strand van Hoek van Holland ernstig uit de hand en viel er een dode. Lees er b.v. hier (NRC Handelsblad) of hier (AD) over (met dank aan ZBDigitaal).

Vanavond staat in NRC Handelsblad een vraaggesprek met burgemeester Aboutaleb van Rotterdam (Hoek van Holland hoort bij gemeente Rotterdam) over de gebeurtenissen. De burgemeester zegt o.a. dit:

"De politie kan dit niet alleen. Als deze jonge kids – zeventien, achttien jaar – nog thuis wonen, wil ik daarom ook de vraag stellen: wat is de rol van het gezin? En wat is de rol van het onderwijs? Hebben we als maatschappij nog corrigerende mechanismen? Deze discussies voeren we wel als het gaat om allochtone jongeren. Over deze nieuwe groep hooligans hebben we tot op heden nog maar weinig gesproken."

Toen ik dit las vroeg ik me even af: kan de bibliotheek hier ook nog een rol in spelen? Misschien ligt het niet zo voor de hand, maar zou er toch niet iets te bedenken zijn? Over het gedrag van hooligans is wel het e.e.a. bekend, o.a. dat het bij een hechte groep horen houvast biedt in het leven. Hebben wij als bibliotheek misschien ook een stukje houvast te bieden? Zouden we dat willen? Zouden we dat aandurven? Zouden we zo'n 'corrigerend mechanisme' kunnen zijn? Of is dit veel te ver gezocht? Zijn dit rare vragen?


Poster hier gevonden.
Lees hier de digitale versie van het interview.

7 opmerkingen:

  1. Dit is volgens mij een ongelooflijk moeilijk benaderbare groep. Een warm thuis kun je ze natuurlijk bieden, maar of ze daar behoefte aan hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Schrijver,

    Het zijn helemaal geen rare vragen maar ik denk dat we die gasten zelf niet kunnen bereiken alhoewel het je nog kan verbazen hoeveel van hen vrij hoog zijn opgeleid (ik spreek nu even over de oudere generatie hooligans, van de nieuwe weet ik nog veel minder)

    Mogelijk kun je wel iets met de familie als doelgroep. Lezingen over zo'n onderwerp, vanuit pedagogisch standpunt, leeskringen die niet lezen maar ervaringen delen. Dat soort dingen misschien. Maar het is wel iets lastigs.

    Op de een of andere manier moet ik nu denken aan Rita Niland die in de OB Rotterdam heel veel doet met hele diverse doelgroepen. Ik ben opeens erg benieuwd wat zij hier van denkt...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Festina en Edwin,
    Het was even een inval, de emotie van het moment zal ik maar zeggen. Wat de burgmeester zei over corrigerende mechanismen sprak me aan.
    Dat het een vrijwel niet te bereiken groep is geloof ik meteen. Het zal dan ook waarschijnlijk vooral moeten gaan om het als bibliotheek bijdragen aan een beter maatschappelijk klimaat in het algemeen.
    Wat ik van de 'eerste generatie hooligans' weet, weet ik uit het boek Hand in hand, dat ik jaren geleden gefascineerd las. (Ken je het, Edwin?)
    Wat Rita Niland hiervan denkt zou ik ook heel graag weten. Als íemand er iets zinnigs over zou kunnen zeggen is zij het wel.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag schrijver,
    Een zéér moeilijk benaderbare groep. En ik vrees dat de bibliotheek al wel zo'n beetje de laatste plaats is waar een uitgestoken hand wordt aanvaard. Ik vind het een waar genoegen de mening van een echte idealist te lezen. En dat nog wel vóór het aan-de-slag-dag is. Immers: niet geschoten, altijd mis?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag AvA,
    Dat dit een groep is die je niet zomaar omturnt tot brave lezers besef ik terdege. Dat lijkt me ook niet per se iets om naar te streven. Maar ik denk dat het misschien belangrijk kan zijn om ze geruime tijd ze vóór ze de leeftijd voor dancefeesten bereikt hebben iets aan te bieden dat enig tegenwicht kan bieden aan het groepsgedrag. Iets van literatuur misschien, maar misschien ook wel iets anders.
    Dit klinkt misschien wat te idealistisch, maar het is eigenlijk gewoon die goeie ouwe volksverheffing waar de bibliotheek ooit voor is opgericht.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van Gageldonk heb ik zelfs als verzamelaar (http://www.librarything.nl/work/7759052/book/32659753) in de kast staan. Lees ik ademloos, dat soort boeken. De beste is tussen het tuig, van Bill Buford. Als je ooit nog een paar uurtjes over hebt....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Edwin,
    Dat dacht ik al wel een beetje, dat je van dergelijke boeken zou houden. Bij mij is het bij Hand in hand gebeleven, maar dat staat me na al die jaren nog aardig bij, wat van menig ander boek niet gezegd kan worden. Ik las het zeer geboeid, me erover verbazend dat vlak voor je neus zo'n totaal andere wereld kan bestaan waar je helemaal geen weet van hebt. Dank voor de leestip. Een paar uurtjes zijn altijd wel te vinden!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen