WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 18 november 2009

Kaart&boek 9 + advies























In de Nieuwsbrief Nieuw Bibliotheekwerk van november 2009 (hier te vinden) voert Wim Keizer een discussie met Jan Krol over retailtechnieken in de bibliotheek en zegt daarin: 'Volgens mij moet voorlezen al prenataal beginnen. Jan Wolkers hoorde zijn vader uit de Statenbijbel lezen toen hij nog in de baarmoeder zat.'

Ik ben het daar geheel mee eens: het belang van voorlezen is volgens mij nauwelijks te overschatten en het is vooral ook heel leuk. Dat het al voor de geboorte zou moeten beginnen leek me aanvankelijk een beetje overdreven, maar wat verder mijmerend over Wolkers en de Statenbijbel begon ik er steeds meer in te geloven. Waar werd enkele tientallen jaren geleden de (Staten)bijbel dagelijks aan tafel voorgelezen? Bij de gereformeerden. Wat was enkele tientallen jaren geleden de bevolkingsgroep die het meeste las? Inderdaad: diezelfde gereformeerden. Het eerste weet ik uit ervaring, het tweede is uit onderzoek gebleken (helaas kon ik daar op internet niet zo snel iets over terugvinden, maar geloof me nou maar). En dat ongeboren baby's muziek kunnen horen wordt in brede kring aangenomen. Dus...

Welke bibliotheek wordt de eerste met een voorleesuurtje voor ongeboren baby's?


Kaart: Joost Swarte, een van de 12 uit de serie LEZEN BRENGT U EN ANDEREN RONDOM U ERNSTIGE SCHADE TOE, uitgave Thomas Rap/Black Olive Press, 2006

6 opmerkingen:

  1. Tja, ik weet het niet, hoor, met die prenatale voorleeszorg. Is dat niet een beetje laat? Kun je daar niet beter al tijdens de bevruchting mee beginnen? :)

    Maar serieuzer: na de geboorte beginnen lijkt me vroeg genoeg. Met veel warmte en knuffels, zodat het altijd een leuk moment wordt, waar de baby's (en groteren) graag naar terugverlangen en geen CD'tje of zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Festina,
    Ik had zelf ook al zitten denken aan eerst wat voorlezen vóór (of tijdens) de conceptie ;-) Maar welke boeken zijn dan geschikt?
    Je dacht toch hoop ik niet dat ik het meende, van dat prenataal voorlezen? Bij een half jaar of daaromtrent beginnen lijkt me eerlijk gezegd vroeg genoeg. Maar dan wel elke dag! Knuffels heb ik er zelf nooit bij gebruikt, het lezen op zich was leuk genoeg. Maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk. Ik ben maar van weinig dingen echt overtuigd, maar het belang van voorlezen is er een van. Cassettebandjes hadden we trouwens ook (mijn oudste kind is 28) en daar zaten ook best rare bij, maar mijn (oudste) dochter kan ze nog met de juiste intonatie opzeggen.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En een luisterboek, terwijl je aan het strijken bent, is nog steeds geweldig vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag AvA,
    Helemaal mee eens. Soms vergeet je gewoon dat je aan het strijken bent!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Wim,
    Excuses! Ik zal het meteen veranderen. En ik twijfelde nog wel tussen Keijzer en Keyser, had ik maar even gekeken...
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen