WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 3 februari 2010

Rotterdam 2010




Gisteravond toen ik uit mijn werk kwam stapte ik in de tram, tegelijk met twee meisjes van een jaar of 16. Ik had wel door dat ze bij elkaar hoorden, maar het ene meisje liep achter me en toen het andere meisje ging zitten schoof ik gauw op de lege plaats naast haar. Ik had tenslotte de hele dag gelopen en had daarom zere voeten en ik zag zo gauw geen ander plekje... Maar het meisje naast me zei: 'Sorry mevrouw, daar zat zij al'. Ze zei het met een vriendelijk stemmetje en glimlachte er volgens mij zelfs bij. Ik zei iets als 'Nou, dat zie ik dan toch niet' maar ruimde toch maar het veld. Er was nog één plekje over in de tram, dat bezet werd door de rugzak van een chagrijnig kijkende, onderuit hangende jongen. Ik waag het niet altijd, maar nu was ik in de stemming om het wel te doen en vroeg of ik er mocht zitten. Het mocht. En daar zat ik me toen af te vragen of ik nou kwaad moest zijn of moest lachen en deed het allebei (onzichtbaar natuurlijk). De combinatie onbeschoft maar tegelijk toch erg beleefd, verschafte me beslist enig genoegen.

Thuisgekomen vertelde ik wat me was overkomen en een van m'n huisgenoten zei: 'Die kinderen denken dat de wereld van hen is.' Dat zal het wel zijn, en helemaal ongelijk kun je ze eigenlijk niet geven. 's Avonds moest ik ineens aan die campagne van een paar jaar geleden denken, waarin voorkwam 'optiefen, ouwe graftak'. Daar moest ik toen nog zo om lachen... Het bleek nog terug te vinden ook (natuurlijk) en het speelt zich warempel af in de tram, wat ik niet meer wist.


(Ik heb zojuist de stukjes over dit soort kleine belevenissen voorzien van het label 'observaties'.)

14 opmerkingen:

  1. Ha, ha, altijd raak, jouw observaties! Wat een tutje, die meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Filmpje ook. Ik had het nooit eerder gezien.
    Ik zal proberen voortaan de rugzak niet meer op de stoel naast me te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Festina,
    Hmm, het woord 'tutje' zou nou niet direct in me opgekomen zijn... Maar er zit iets in.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Ton,
    Hoezo 'proberen'? Is het zo moeilijk dan? Eerder schreef ik er dit over.
    Maar ja, je bent een ouwe graftak of je bent het niet natuurlijk ;-)
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Moeilijk is het niet.
    Maar ik vind weinig dingen vervelender dan naast iemand zitten in de trein. Of het risico lopen dat er iemand naast je komt zitten. Op een wonderlijke manier is dat namelijk altijd a een puber met te harde muziek b een man die wijdbeens gaat zitten of c een meisje/mevrouw dat zich op gaat zitten maken.
    In alle gevallen gaan ze ook nog in hun telefoon praten.
    En 'ochtends wil ik gewoon de NRC van gister lezen, of een boek of naar mn muziek (op normaal volume) luisteren.
    Dus zoek ik vaak naar een coupe waar een stoeltje in zn eentje staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Ton,
    Tja. Je types herken ik allemaal. De puber het minste, want die zit in mijn trein niet zo vaak. Jij bent het vierde type: de man die met een krant voor z'n neus en dopjes in z'n oren veinst niet te merken dat de trein wel érg vol begint te raken. Ik zal het vijfde type wel zijn: het ouwe grijze vrouwtje dat wil zitten. Maar ik maak me wél altijd zo smal mogelijk en niet op. (Ik vrees dat dit een zeugma is, al moest ik de term wel even opzoeken, maar ik kon het gewoon niet laten om het zo te formuleren. Misschien is het in dit geval zelfs wel niet eens fout, maar ik twijfel.)
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onlangs vertelde een kennis ( 20 jaar oud) dat de buschauffeur niet wegreed tot een andere jongere plaats had gemaakt voor een oudere dame. De kennis vond dat de chauffeur groot gelijk had.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Annie,
    Da's mooi, maar zo'n chauffeur loopt zo wel weer extra risico op agressie. Ik kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Schrijver,
    Gelukkig was je niet in het park. En wat een drama met Kees Konijn ...
    Groet, Anna
    'lempicon'

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Anna,
    Ik snap er niks van! Wat was er in het park? En wat is er gebeurd met Kees Konijn?
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. 't Is weer een mooie! Grappig dat filmpje, ik kende het niet. Ook had ik nog nooit van de term zeugma gehoord. Ooit kreeg ik op school een compliment voor een opstel waarin ik een werkwoord op een dergelijke manier gebruikte. Ik had het eigenlijk uit gemakzucht gedaan.

    Gaat Anna ons nog lang in spanning houden wat betreft Kees Konijn? Ze heeft me heel nieuwsgierig gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha WvS,
    Ik kijk zelden tv, maar toch kende ik dat filmpje. Ik vermoed dat een van m'n kinderen me er destijds op gewezen heeft.
    Wat nu blijkbaar een zeugma genoemd wordt (ik vind het een erg vreemd woord, zou het uit het Grieks komen?), werd in 'mijn tijd' tantebetjestijl genoemd, misschien herken je dat wel? Het bekendste voorbeeld is volgens mij 'Hier zet men koffie en over.' Ik begrijp niet dat je er een compliment voor kreeg, want ik heb juist geleerd dat het fout is.
    Ik ben ook erg benieuwd hoe dat zit met Kees Konijn!
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @WvS,
    Inderdaad, uit het Grieks.
    Ik kan niet ontdekken of er nog verschil bestaat tussen zeugma en tantebetje.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @Anna,
    @WvS,
    Ineens ging mij een lichtje op m.b.t. het park en Kees Konijn: ze zijn te vinden in andere filmpjes uit deze serie. Inderdaad heel erg, wat KK overkomt.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen