WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

zondag 7 februari 2010

Voor Katharina























Gerard Dou (1613-1675), Oude vrouw lezend in een lectionarium (zogenaamd portret van Rembrandts moeder), 1630
























Rembrandt van Rijn (1606-1669), De profetes Anna (zogenaamd portret van Rembrandts moeder), 1631


Ik las dat dit dezelfde vrouw is als die van Lievens. En dat kun je ook wel zien.


Afbeeldingen hier gevonden.

4 opmerkingen:

  1. Schitterend! Werkelijk mooie portretten. Misschien vind ik dat nu zo mooi nu ik er zelf bijna zo uitzie. Maar dan nog: wat een mysterie toch, een lezend iemand. Geen ander zoogdier doet ons dit na bij mijn weten. Het lichaam rust in stilte en de letters voeren ons in het leven van de Geest. Het blijft wonderlijk.
    Dank schrijver en ja, ik zal de dames hier op de bieb eens een en ander voorleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Katharina,
    Het verbaast me een beetje dat ze zonder bril leest.
    Inderdaad, lezen heeft iets geheimzinnigs. Soms zie ik in de trein wel eens iemand die meeprevelt tijdens het lezen, dat lijkt op de een of andere manier logischer.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verrassend om een reactie van buiten de bibliotheek te ontvangen.
    Jouw blog had ik ook al eens gezien op zoek naar kunstwerken met lezende figuren. Ik wissel regelmatig van kunstwerk met een lezende figuur in de kop van mijn blog. Ik zie dat jij al behoorlijk lang en intensief dit blog bijhoudt. Ben benieuwd of mij dat ook lukt nadat de 23Dingen cursus is afgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag Bas,
    Verschillende kunstwerken-met-lezers op je blog kwamen me inderdaad bekend voor ;-) Maar ik had geen idee dat je mijn blog wel eens bezocht had.
    Is het wel je plan om na de 23dingen door te gaan met bloggen? Zo ja, dan zal ik proberen je af en toe te blijven lezen (dagelijks zal wel niet lukken). Ik hoop dat je, als Bureau-liefhebber, dan ook zo nu en dan eens leestip geeft.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen