WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 2 juni 2010

Lekker bezig






















Ik heb een nieuwe hobby. Een echte passie is het nog niet, maar daarvoor is het misschien nog te pril. Ik zal jullie vertellen hoe het zo gekomen is.

Al een paar maanden probeer ik Kartonnen dozen van Tom Lanoye te lenen bij de Centrale van Bibliotheek Rotterdam, maar dat lukt steeds maar niet. Kijk, zo stond het gisteren in de catalogus. (Let vooral even op de tweede datum.)











Je zou zeggen: reserveer dat boek dan, dan kom je vanzelf een keer aan de beurt. Inderdaad, dat zou slimmer zijn, want het exemplaar dat nog wél in omloop is, is steeds weer net weg als ik kom. Maar op de een of andere manier wacht ik liever dan dat ik een euro (of wat het precies is) moet betalen voor een boek, althans voor dít boek: een jaren oude Rainbowpocket, ongetwijfeld net zo vergeeld als Een slagerszoon met een brilletje.

Maar wat te doen tijdens het wachten? Er zijn nog andere boeken op de wereld natuurlijk. Maar er is ook de AquaBrowser, die het associatief denken stimuleert en zo kwam ik op het idee om eens iets met eierdozen te gaan doen. En zeg nou zelf, is Rupsje Nooitgenoeg niet leuk geworden? (En het is een beroemd literair dier ook nog!)


En zo heb je dan straks (wanneer dat straks precies is weet geloof ik niemand), als bibliotheek.nl officieel van start gaat en alles wordt zoals ons voorspeld is, een prachtig beginscherm voor alle bibliotheken van Nederland, vol vrolijke widgets en met gepersonaliseerd advies. Als je daar dan intikt dat je Sprakeloos van Tom Lanoye erg mooi vond, dan krijg je de tip om ook Kartonnen dozen te gaan lezen en kun je meteen ook de recensies ervan op je scherm krijgen. En als je dan enthousiast wordt en denkt: ja, dat wil ik lezen, dan ga je naar de catalogus van de bibliotheek in je woonplaats (waar je automatisch naartoe geloodst wordt als je je postcode hebt ingevuld) en dan zie je wat hierboven en hiernaast te zien is. En dan ontdek je misschien zomaar ineens de wondere wereld van de eierdoos. Als dát geen belevenisbibliotheek is, dan weet ik het niet meer.

(De eerlijkheid gebiedt me overigens te zeggen dat er nóg een exemplaar van Kartonnen dozen bij de Centrale van Bibliotheek Rotterdam in omloop is, dat een ander jaartal heeft en dus een andere treffer geeft.)


Foto hier gevonden.

16 opmerkingen:

  1. "De bibliotheek van de eierdoos" klinkt, als je het maar vaak genoeg zegt, misschien wel net zo fijn als "De bibliotheek van de toekomst"

    Mooie rups trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. de suggestiewolk van de aquabrowser van het bibliotheekje waar ik werkzaam ben geeft de suggesties 'doden', 'dolen', 'dazen', 'doven', 'bösen', ...
    dus je moet toch nog even uitkijken met dat associatief enthousiasme ...

    maar de rups is lief! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Boek staat bij mij op zolder, ik wil het wel aan je uitlenen hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Ton
    Op de kleutermiddag Rupsje voorlezen en daarna rupsjes knutselen? Pas als kinderen van de bibliotheek gaan houden heeft die écht toekomst, denk ik.
    Twee jaar geleden verbaasde blogvriendin Anna zich al over de woordenwolk (en ik met haar).
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Occy,
    De associaties van jouw 'bibliotheekje' hebben iets erg sombers vind ik. Ik ben wel benieuwd hoe de AquaBrowser de 'verwante' woorden opspoort. Het zal wel een of ander algoritme zijn, maar een mens zou het stukken beter doen. Eerlijk gezegd vind ik het een aanfluiting en vraag ik me af of ooit iemand er plezier van heeft gehad.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Henk,
    Dank voor je vriendelijke aanbod. Ik heb de moed nog niet opgegeven dat ik het ooit in R'dam te pakken krijg, maar als het niet lukt hoor je het.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben altijd blij met deze klantervaringen. Dan kunnen we er gericht wat mee doen. Bijvoorbeeld dit:
    Gelukkig kan de woordenwolk sinds kort door de klant worden weggeklikt (klik op het witte pijltje rechtsboven de woordenwolk)Zie: http://zoeken.bibliotheek.rotterdam.nl

    Natuurlijk kan de woordenwolk veel beter. De makers van deze catalogus (Medialab) zijn ook bezig om de wolk meer te intergeren in het zoekproces en alleen te laten opduiken in specifieke situaties. Dus niet meer bij elke zoekterm (bestaande auteursnaam, titel, trefwoord)

    P.Delsman
    Functioneel beheerder ICT
    Bibliotheek Rotterdam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. "Maar op de een of andere manier wacht ik liever dan dat ik een euro (of wat het precies is) moet betalen voor een boek..." Aanvragen/reserveren is in de Rotterdamse bibliotheek al lange tijd gratis, en wel vanaf 1-1-2009. Een prettige zaak dus.
    Groet, Roland

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Schrijver,
    O ja zucht, de cumulus alienus bibliothecus, wat goed is blijft.
    De rups is dik tof, benieuwd wat voor vlinder ze gaat worden.
    Groet, Anna
    'mathop'

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Peter,
    Dank voor je reactie. De woordenwolk stoort mij niet zozeer in het beeld. Hij beweegt niet, dus is makkelijk te negeren. Wat me er wel aan stoort is de hoge mate van nutteloosheid ervan en dan vooral het voor mij onbegrijpelijke feit dat een organisatie besluit haar klanten hiermee te confronteren, daarmee de suggestie wekkend dat die klanten daar iets aan zouden kunnen hebben. Mij maakt dat een beetje kwaad. Niet op Bibliotheek Rotterdam, maar op de bibliotheek i.h.a., want je komt de woordenwolken overal tegen.
    Het idee om de wolk niet meer automatisch te laten verschijnen, maar alleen in bepaalde situaties waarin hij misschien wél nuttig is, lijkt mij dus heel goed.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Roland,
    Dat is zeker een prettige zaak! Fijn dat je de moeite nam me er even op attent maakte. Ik ga het boek nu snel reserveren. Het was mij ontgaan dat reserveren inmiddels gratis is geworden, al zal het ongetwijfeld bekend gemaakt zijn. Geldt dit ook voor aanvragen via Zoek&boek? De laatste keer dat ik daar mee in aanraking kwam zou het zes euro kosten. Ik moest toen denken een uitspraak van de vroegere directeur van Bibliotheek Rotterdam, de heer Meijer, die zei: Je hoeft niet alles te hebben, als je het maar ergens kunt halen. En ik dacht: ja, zo kan ik het ook.
    Dank voor je reactie! Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Anna,
    Wat zeg je dat prachtig in het Latijn! Als de woordenwolk ter sprake komt citeert Bb vaak uit jouw stuk over Otje, botje, votje, of beter gezegd: ze citeert het hele stuk. Ik wilde er in mijn antwoord aan Ton een linkje naar maken, maar ik zie dat dat niet gelukt is. Daarom doe ik het hier alsnog, voor de eventuele lezer die hier nog verzeild raakt.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Schrijver,
    Leuk die link, zo lees ik ineens iets van de cursus van vroeger.
    Je zei dat al eens eerder, dat Bb hele stukken citeert. Hoe doet ze dat toch? Ik vind het verbazingwekkend knap.
    Warme groet, Anna
    'hyperfi'

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Anna,
    Ja, dat waren nog eens tijden. Hoe Bb dat doet weet ik niet, ik vind het ook erg knap. Je kunt het of je kunt het niet denk ik, al moet je er natuurlijk soms ook wel een poosje op oefenen. Sommige teksten zijn blijkbaar zó goed dat ze nog lang blijven hangen. 'Als een beest een naam heeft is hij iemand' is beslist een hele sterke.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen