WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

maandag 25 juni 2012

Van de mat
















Het gebeurt steeds minder vaak en het zou zelfs wel eens zo kunnen zijn dat er alleen nog briefjes van Mr. Hadji in de bus komen. Daarom dacht ik dat ik er maar eens een moest vastleggen, voor het te laat is. Een paar jaar geleden werd hier nog bijna elke week een dergelijk briefje bezorgd. Ze leken sterk op elkaar maar vermeldden verschillende namen. Die namen waren allemaal licht exotisch en werden altijd door 'Mr.' voorafgegaan. (Misschien ook wel door 'Dr.' of 'Prof.', nu ik er even over nadenk. Zie je wel, ik had ze moeten bewaren.) Soms stond er ook iets als 'Groot Helderziende en Medium' bij. De problemen waarvoor een oplossing werd aangeboden waren altijd dezelfde, maar wel op verschillende manieren omschreven. Het formaat van het briefje was altijd 10,5 bij 7,5 cm.

In Een man, een man van Wanda Reisel komt een man voor die naar zo'n Mr. van zo'n briefje toegaat. Ik geloof dat hij daar van top tot teen met modder werd ingesmeerd. Of zoiets. En dat het niet hielp. Maar het is lang geleden dat ik dat boek las en ik weet het niet goed meer. Het boek speelt in Amsterdam, dus daar worden blijkbaar ook zulke briefjes bezorgd. Heeft Frits Abrahams er ook niet eens iets over geschreven in de NRC? Of verzin ik dat nu maar?

Ik vind het een bijzonder fenomeen. Uit een misschien wat raar gevoel voor discretie heb ik het tel.nr. gedeeltelijk zwart gemaakt. Ik kan het nu zelf ook niet meer lezen, maar voor wie dat wil kan ik op het volgende briefje kijken.

Naschrift. Een beetje googelen leverde dit op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten