WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

dinsdag 30 oktober 2012

De w van woef























Van alle leuke teksten die ik in winkels en op de markt ('grennies'), gezien heb zijn er twee waar ik nog af en toe aan denk. Ze zitten allebei al tientallen jaren in m'n hoofd. Een van de twee komt van de slager die vroeger hier op het plein om de hoek was. Waar de tekst precies op geschilderd was weet ik niet meer, ik geloof dat het een bord was dat buiten stond. Er stond: Voor U huisdier. Eronder kon je misschien zien wat het hart en de pens enzo kostten, ook dat weet ik niet meer, maar de herinnering aan de tekst laat me nog af en toe glimlachen.

In gedachten zie ik de honden van Rotterdam-West, waarvan er in die tijd nog heel wat waren (tegenwoordig zijn het er minder), tijdens het uitlaten even stilstaan voor de tot hen gerichte woorden en bedenken wat ze willen eten. Is er een aanbieding? Iets bijzonders? Hoe maak ik het mijn baas duidelijk?

Een letter meer en er was niks te glimlachen geweest.

De andere tekst, één woord slechts, bewaar ik voor een volgend stukje. Wie wat bewaart die heeft wat nietwaar.

Foto hier gevonden.

2 opmerkingen:

  1. Ik heb ook 2 winkel-opschriften waar ik nog vaak aan denk.
    Bij een slager zag ik ooit:
    "Slechts 3 slavinken voor 1 gulden".
    Ik was toen jong en vond het rot voor de slager dat er meer mensen zouden grinniken om zijn handel, dus ik probeerde te zeggen dat het niet bepaald reclame was. Maar ik zag wel dat de redenering niet aansloeg en het bordje met de tekst heeft er nog de hele aktie-periode gehangen.

    De tweede reclame stond op een groot schoolbord bij een groenteboer. Niet alleen omdat ik ouder en wijzer was geworden, maar vooral omdat ik het zo mooi vond heb ik niets tegen de aardige groenteman gezegd over zijn tekst:
    "Hollandse bloemkool-1.25
    "500 gram Harry Couverts - 1, 75"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Piet,
    Ze zijn prachtig. Dankjewel! Ik geloof dat ik de Harry Couverts het leukste vind. Ik moest even denken trouwens, over wat er bedoeld werd.
    Gek hè, dat je zoiets jaren onthoudt en allerlei dingen vergeet die veel belangrijker waren.
    Groet, schrvrdzs

    BeantwoordenVerwijderen