WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 10 oktober 2012

Rotterdam 2012-5














Schuin boven mij wordt een huis opgeknapt. Toen ik van AH kwam had een van de mannen die daar mee bezig zijn net iets in de voor de deur staande container gegooid en zei tegen me: Man man man, zoviel te schlopen! Ik maakte een praatje met hem en vroeg of hij uit Duitsland kwam.
- Ja, uit Oost-Duitsland.
- Dan bent u zeker al lang in Nederland, dat u zo goed Nederlands spreekt?
- Vijf jaar.
- Dan spreekt u erg goed Nederlands!
- Toen ik hier kwam moest ik eerst tien weken naar school, om Nederlands te leren. Want als je baas wat zegt moet je hem wel  kunnen verstaan.
- Dat heeft dan wel effect gehad! Er zijn mensen die twintig jaar in Nederland wonen en minder goed Nederlands spreken. Maar Nederlands lijkt misschien op Duits?
- Ja, en Duits zit toch ook in jullie Nazionalhymne: ben ik van Duitsen bloed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten