WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

donderdag 15 november 2012

Over bodig
















Ik zei: 'Ik voel me soms zo overbodig.' En kreeg als antwoord: 'Ach, er zijn zes miljard mensen, zeven misschien al, die kunnen niet allemaal bodig zijn.'

Waarna mijn grootste probleem toch minstens enkele minuten was: waar komt het woord 'overbodig' vandaan? Ik weet het nu nog niet trouwens.

Foto hier gevonden.

9 opmerkingen:

  1. Dat gaat wel heel hard met die miljarden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha AvA,
      Zijn we nog niet zover? Ik ben de tel kwijt. Ik denk bij Nederland soms nog aan twaalf miljoen, dat moet nu zestien zijn geloof ik, of alweer meer?
      Groet, schrvrdzs

      Verwijderen
    2. Ha AvA nogmaals,
      Eindelijk heb ik het door: het moest zes of zeven miljard zijn in plaats van zestien of zeventien. Stom! Mijn gespreksgenoot had het wel goed gezegd, maar ik ben niet zo goed in getallen, dat blijkt maar weer. Ik heb het snel veranderd.
      Groet, schrvrdzs

      Verwijderen
  2. Dat wou ik ook weleens weten...
    Blijkbaar komt het van (over)bieden:
    http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/overbodig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Judy,
      Dank voor deze interessante link! Zelf had ik ook aan 'overbieden' gedacht. Het kan ook van 'overtollig' komen, meende ik nu te begrijpen. Ik denk bij dit soort woorden vaak: dat is toch voor buitenlanders haast niet te leren allemaal? Als zelfs Nederlanders het maar amper begrijpen?
      En: wat een mooi weblog heb je! Daar ga ik eens een poosje rondkijken.
      Groet, schrvrdzs

      Verwijderen



    2. Foxx15 november 2012 20:44

      Een fijne internetpagina voor dit soort zaken is ook: http://gtb.inl.nl/ daar kan men zoeken in het Woordenboek der Nederlandsche taal, het Middelnederlandsch woordenboek, het Vroegmiddelnederlands woordenboek, het Oudnederlands woordenboek en het woordenboek der Friese taal. Als het hier niet staat, bestaat het niet. :-)

      Verwijderen
    3. Ha Foxx,
      Dankjewel! Dat is leuke informatie.
      Groet, schrvrdzs
      p.s. Deze foto is wel een stukkie serieuzer dan die andere die ik nu maar verwijderd heb ;-)

      Verwijderen
  3. Ha ha, die foto gebruikte ik een tijdje. Ook op mijn eigen blog. Ooit weer veranderd, maar in het profiel kennelijk vergeten. Ik wilde een paar tikfouten in het eerste antwoord verbeteren, heb toen meteen de foto maar aangepast. Dank voor het weghalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Foxx,
      Ik kende die foto wel hoor ;-) Tikfouten zie ik zelf ook vaak pas ná publicatie, lastig is dat.
      Groet, schrvrdzs

      Verwijderen