WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

vrijdag 2 november 2012

Ter stede


Vandaag ging ik met een van mijn kinderen winkelen. Sommige mensen noemen dat shoppen, maar dat zeg ik nooit. Wat ik meestal zeg is: 'ik ga naar de stad'. Ik heb dat altijd een beetje raar gevonden, dat je dat zo kunt zeggen, want ik woon toch in de stad? Logischer zou me lijken: 'ik ga naar het centrum'. Maar dat zegt niemand. Vroeger zei men ook wel 'we gaan stadten', maar dat is volgens mij inmiddels erg ouderwets.

Toen ik kind was woonde ik enkele jaren in Axel. Daar zeiden de mensen als ze gingen winkelen in de enige winkelstraat die het dorp (mét stadsrechten) toen had, de Noordstraat: 'we gaan naar Axel'. Dat is in feite natuurlijk hetzelfde als 'naar de stad gaan', maar ik heb het altijd toch een graadje vreemder gevonden. Zou het Zeeuws zijn, of alleen maar Axels?

Op de foto is de Rotterdamse zogeheten Beurstraverse te zien, die door iedereen 'de Koopgoot' wordt genoemd.

Foto hier gevonden. 

6 opmerkingen:

  1. en dan heb je ook nog "ik gaan naar 't stad": het stad, dat kan alleen Antwerpen zijn, alle andere Vlaamse steden zijn gewoon "de" stad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Schrijver,
    Wat lijkt dat mij heerlijk, om naar de stad te gaan om te winkelen. Het klinkt als Mejuffrouw Muis aan de Costa del Sol!
    Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Anna,
      In de stad is het vaak minder leuk dan je denkt. Meestal zie ik alleen maar dingen die ik helemaal niet wil hebben. Een bezoek aan de kskraam op de markt is leuker.
      Nu je het over Mejuffrouw Muis hebt moet ik ineens hier aan denken, hebben jullie dat al gezien? Het zal vast wel, maar ik meld het voor de zekerheid toch maar even. De maakster vertelt dat ze geïnspireerd werd doorHet muizenboek, het boek uit het begin van onze blogvriendschap. Zucht.
      Groet, schrvrdzs

      Verwijderen
  3. "We gaan stadten" was ook bij mij thuis een heel normale uitdrukking. Ik woonde in Hardinxveld-Giessendam en gingen voor nette zondagse kleding naar de grote stad, bijv. Dordrecht of Rotterdam.
    Als kind vond ik dat prachtig, die grote winkels met roltrappen die ik niet kende.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Bas,
      Een tante van me woonde vroeger in Hardinxveld-Giessendam. Ik heb daar eens gelogeerd en ik herinner me dat ik met mijn neefjes en nichtjes naar het zwembad ging. Misschien was jij daar toen ook wel.
      'Zondagse kleding', ja dat had je vroeger. Wij gingen wel naar de kerk, maar mijn moeder vond zondagse kleding onzin, dus ik ging in mijn gewone kleren.
      Groet, schrvrdzs

      Verwijderen