WELKOM OP MIJN WEBLOG

Dit blog is in de loop der jaren veranderd. Ooit ging het vooral over de bibliotheek, nu gaat het meer over lezen en taal. (Wie denkt: de bibliotheek gaat toch óók over lezen en taal, ziet dat anders dan ik.) Ooit werd het elke dag bijgehouden, nu minder regelmatig. Wat hetzelfde gebleven is: opmerkingen zijn van harte welkom.

woensdag 27 februari 2013

Brief aan Tenaanval 2














Ha Tenaanval,

Hartelijk dank voor je antwoord! Bloggen is vaak het leukst als iemand het niet met je eens is, daar zijn we het wel over eens denk ik. Dus spreek ik je nog maar een keertje tegen ;-)

Ik had uit je blogstuk begrepen dat je vond dat een kast of kastje met een willekeurige verzameling boeken geen bibliotheek genoemd mag worden maar dat het om die naam te mogen dragen een overdachte verzameling moet zijn. En daarom vond ik dat zowel zo'n little free library als de Vakantiebieb van de ANWB en de 'collectie' van Leeszaal Rotterdam West in principe hetzelfde zijn. Want bij alledrie is de verzameling boeken volstrekt willekeurig en afhankelijk van 'wat de mensen zoal wegdoen' (ik moet ineens aan Suzanne van Herman van Veen denken). Ik vind dat je dat gerust allemaal 'bibliotheek' mag noemen. Bibliotheek betekent verzameling boeken, en meer niet. En natuurlijk is 'de bibliotheek' iets anders, maar dat snapt toch iedereen? Dus waarom bezitterig doen over die naam? PWA doet toch ook niet moeilijk over de IJskoning? Om maar iets te noemen.

Uit je reactie begreep ik dat je niet alleen de willekeurigheid van zo'n kastje of kast(en) met boeken als argument ziet om iets geen bibliotheek te noemen, maar ook het feit dat er niets met die boeken gedaan wordt. Je zegt dat bij een bibliotheek de collectie wordt ingezet voor andere doelen: educatie, bestrijding van laaggeletterdheid, mediawijsheid. Ik heb daar onvoldoende zicht op maar ik geloof het meteen als jij het zegt en ik juich het van harte toe. Dat is allemaal nuttig en nodig.

Maar het is natuurlijk óók zo dat de bibliotheek voor veel mensen alleen maar de plaats is waar ze af en toe of vaak wat te lezen halen. En die mensen kan het weinig schelen of er in de back-office van die bibliotheek aan educatie en mediawijsheid gedaan wordt. Ze willen gewoon een paar boeken meenemen om te lezen. Of om uit voor te lezen. Of om uit te koken. En dát zijn de mensen die steeds vaker teleurgesteld zijn in de bibliotheek. Omdat de boeken die zij graag lezen er niet meer staan of omdat de bibliotheek alleen open is als zij op hun werk zitten of omdat het filiaal in hun buurt gesloten wordt. En een little free library is daar natuurlijk geen oplossing voor, maar het is, denk ik, een soort signaal: kijk eens, het kan ook anders. Heel veel mensen hebben boeken teveel en heel veel mensen zijn op zoek naar iets te lezen en als we dat nou eens bij elkaar brengen? (Waarom is de bibliotheek daar eigenlijk niet opgekomen? Om ook een kast neer te zetten waarin lezers hun overtollige boeken kunnen zetten die anderen dan weer mee kunnen nemen?)

En ook in die zin is, denk ik, een initiatief als Leeszaal Rotterdam West hetzelfde als die kleine kleurige kastjes: een signaal dat het ook anders kan. Dat als de officiële bibliotheek vertrekt, dat dan de niet-officiële bibliotheek het gaat proberen. En dan krijgen alle echte bibliothecarissen de kriebels, want vrijwilligers, zoals bekend, die weten er niks van. Niks van collectievorming, niks van educatie, niks van het bestrijden van laaggeletterdheid. Maar anderen krijgen er andere kriebels van: het aangename gevoel dat je ook buiten de gebaande paden kunt lopen. Dat je vrijwel zonder geld iets voor elkaar kunt krijgen. Dat je met een ouwe tafel en twintig verschillende stoelen ineens een leuke leestafel kunt hebben. Dat je met boeken die je zelf niet meer hoeft een ander een plezier kunt doen. Dat je in een kastje of kast ineens iets ziet staan dat je graag wilt lezen. En dat je het dan zomaar zonder pasje mag meenemen.

In een erg verlicht moment zou je zelfs kunnen denken dat je hier iets ziet opdoemen van een nieuwe maatschappij...

Maar nu draaf ik natuurlijk veel te ver door.

En wat betreft die ANWB-Vakantiebieb, daar heb je helemaal gelijk in, dat is alleen maar marketing. Maar is het dan niet juist leuk dat voor die marketing iets met bóeken gedaan wordt?

En wat betreft Bibliotheek Rotterdam, daar heb je ook helemaal gelijk in. Uiteraard wordt daar nagedacht over de opbouw van de collectie. Maar ik blijf het toch raar vinden dat oudere boeken van een bekende schrijver die nog steeds schrijft uit de collectie verdwijnen. Waarom kunnen die niet bewaard worden in een aparte zaal met volle hoge kasten, waar de retailgedachte nog geen invloed heeft? Ik zou ze daar graag gaan opzoeken.

Wederom een hartelijke groet, schrvrdzs


p.s. De foto ben ik speciaal voor jou (en natuurlijk ook om hem bij deze brief te kunnen doen) gaan maken in de Leeszaal. Dergelijke kastjes hebben op diverse plaatsen in de wijk buiten gehangen, als reclame voor het Leeszaalfestival van november. Soms verdwenen  niet alleen de boeken maar werd ook het kastje meegenomen. Vandaar waarschijnlijk dat ze nu ter decoratie binnen dienen. De gedachte achter de mini-collectie die zich erin bevindt laat zich eenvoudig raden ;-)

1 opmerking:

  1. Ha Schrijver,

    Om te beginnen ben ik zeer vereerd dat je speciaal voor mij een foto bent gaan maken. Dank daar voor :-)

    Op de een of andere manier lijk je te denken dat ik veel strenger ben dan ik echt ben. Ik vind niet dat een bibliotheek een beschermde naam is, je hebt helemaal gelijk: bibliotheek betekent gewoon verzameling boeken. Maar in de wandelgangen bedoelen mensen met een bieb altijd een openbare bibliotheek. En omdat ik vind dat sommige mensen veel te geringschattend doen over openbare bibliotheken reageer ik nogal snel op het gebruik van die naam. Voor de duidelijkheid: jij niet hoor. Maar ik heb op te veel verjaardagen gezeten waar ik de bieb weer moest verdedigen. En niet vanwege de redenen die jij noemt maar juist omdat "ik alles wel digitaal lees" of meer van dat soort non-redenen. Die redenatie van "ik heb het niet nodig en dus is het niet belangrijk en dus kan het wel weg" en daar word ik altijd erg chagrijnig van.
    Of ik moet de bieb verdedigen tegen van die vlotte marketingtypes die mij als suffe bibliothecaresse wel eens even zullen uitleggen hoe het werkt in de echte wereld. Daarom kon ik het niet laten om te benadrukken dat deze marketeers de bieb blijkbaar toch niet zo suf vinden. Omdat dat nu toevallig goed uit komt.

    Zoals je weet hou ik erg van buiten de gebaande paden lopen en ik vind jouw vergezicht van een nieuwe maatschappij zelfs wel aantrekkelijk klinken. En echt waar: ik heb niks tegen initiatieven als de Leeszaal Rotterdam West en ook niet tegen Little Free Libraries, maar ik heb wel iets tegen die mensen die zeggen dat de Little Free Libraries de Openbare Bibliotheken wel kunnen gaan vervangen. Dat kan alleen als je een bibliotheek ziet als een boekenschuur en zo'n schuur kun je op verschillende manieren organiseren: met subsidie, commercieel of op basis van vrijwilligheid. Maar dan ga je voorbij aan een hele belangrijke taak van de openbare bibliotheek en dat is de ondersteuning van het onderwijs. Zowel aan kinderen als aan (anderstalige, digibete) volwassenen.
    Jij zegt dat niet en jij bent daar ook vast tegen, maar ik weet dat er in de coulissen al ambtenaren en raadsleden klaar staan die dat wel willen gaan beweren. Vandaar.

    En overigens lijkt het mij geweldig om de boeken in mijn bibliotheek ook een keer op kleur bij elkaar te zetten...

    BeantwoordenVerwijderen